krzyż Georga Aulicha

Przygotowując sie do przyjazdu w okolice Batorowa w Górach Stołowych, zauważyłem że na jednej z przedwojennych map (z 1920 roku) zaznaczono miejsce jako pomnik (Denkst.). Ponieważ było to w niewielkiej odległości od Praskiego Traktu, postanowiłem zobaczyć co to za miejsce.

źródło mapy: historic.place

Przed wyjazdem udało mi sie jeszcze tylko wyczytać, że w tym rejonie znajduje się kamienny krzyż Georga Aulicha. Znaleziony krótki (nieprecyzyjny) opis w jednym z przewodników w porównaniu z powyższą przedwojenną mapą utwierdził mnie w przekonaniu, że to może być zaznaczony właśnie ten krzyż. Co więcej, krzyż zaznaczony jest na współczesnych mapach, zarówno geoportalu jak i w serwisie ‚mapy.cz’ co pozwoliło mi ustalić koordynaty lokalizacji.

Jak się okazało po fakcie, w obydwu tych serwisach mapowych krzyż jest błednie umiejscowiony na mapie około 50 metrów na północ od swojej rzeczywistej lokalizacji w terenie (prawidłową lokalizację na mapie geoportalu zaznaczyłem czerwoną kropką).

źródło mapy: geoportal.gov.pl

Błąd pięćdziesięciu metrów w gęstym lesie to ogromna różnica. Bazując na koordynatach odczytanych z powyższych dwóch serwisów (geoportal, mapy.cz) dwie pierwsze próby znalezienia krzyża miałem nieudane.  Dopiero trzecie podejście przeczesywania lasu zakończyło się sukcesem odnalezienia krzyża. Jak widać poniżej, można go przeoczyć stojąc kilka metrów od niego 🙂

Ponad metrowy kamienny krzyż jest przechylony i złamany w trzonie.

Inskrypcja na kamieniu brzmi:

„A:1707 DEN 26 JULI(I) IST GEORG AULICH VON (EIN)EM BAUM ERSCHLAGEN”

Wykuty napis na krzyżu upamiętnia tragiczną śmierć drwala Georga Aulicha, który został przywalony przez drzewo 26 lipca 1707 roku.


 

4 thoughts on “krzyż Georga Aulicha

  1. dzisiaj go z rodziną szukaliśmy według google mapy, ale ktoś źle zaznaczył i nie znaleźliśmy. teraz wieczorem czytam ten blog i widzę poprawnie pokazane gdzie, więc następna próba w następny weekend 🙂

Dodaj komentarz