Droga Hugona (Hugo Weg)

Tytułowa Droga Hugona (zwana dawniej Hugo Weg) to kilkukilometrowa droga leśna łącząca Borowinę i Batorów (dziś obydwie wsie są w obrębie granic administracyjnych miejscowości Szczytna). Droga była wytyczona kilkaset metrów na zachód, prawie równolegle do Praskiego Traktu. Obecnie Drogą Hugona prowadzi zielony szlak turystyczny.

źródło mapy: Sygnatura (mapysudetow.wordpress.com)

Pokazane na mapie czasy przejścia są, jak wiadomo orientacyjne. Wszystko zależy bowiem od piechura. Jak mocno rzeczywisty czas przejścia może się różnić od podawanego na mapie?

Będę tego doskonałym przykładem – przejście płaskiego odcinka drogi Hugona na długości 200 (dwustu) metrów zajęło mi łącznie… 2 godziny! 🙂

Oczywiście był ku temu powód. Oznaczony jest on przeze mnie czerwoną linią na przedwojennej mapie (czarną linia zaznaczyłem Drogę Hugona).

źródło mapy: deutschefotothek.de

Ta czerwona linia to granice dóbr ziemskich. Jak widać na mapie granica na sporym odcinku biegła tuż obok drogi.

A skoro przebiega granica dóbr, to w Górach Stołowych może to oznaczać z dużym prawdopodobieństwem jedno – stare znaki graniczne 🙂


Interesował mnie przede wszystkim jeden kamień graniczny, który został wspomniany w kilku przewodnikach oraz publikacjach. Jedyny szczegół jaki miałem na temat jego lokalizacji to „przy Drodze Hugona, idąc od Borowiny po lewej stronie, około kilometra od słupka granicznego z wyrytą datą 1579„.

Oto ten kamień w momencie, kiedy go zobaczyłem (przechodząc wcześniej obok niego chyba trzykrotnie):

Głaz jakich tysiące w Górach Stolowych. Chodząc w tę i z powrotem mając ciągle brzmiące w głowie hasło „około kilometra od…” dostrzegłem w końcu na tym kamieniu zarys krzyża pod mchem.

Po odsłonięciu szczytu głazu spod mchu, krzyż okazał się pokaźnych rozmiarów – około 30×30 cm z kilkucentymetrowej głębokości rytem.

Ten graniczny znak krzyża ciągle nie był moim właściwym celem poszukiwań na Drodze Hugona. Jednak rozmiar jego wykucia na tyle był intrygujący, że zacząłem oglądac ten głaz (znowu za kolejnym razem chodząc w tę i z powrotem „około kilometra od…”) ze wszystkich stron.

Na boku głazu po odgarnięciu przylegających resztek ziemi w końcu coś się wyłoniło.

Szczotka delikatnie w ruch, i po chwili… BINGO! 😀 Wyłania sie ryt z cyfrą „1574”.

Tak więc mogę napisać:

Przy Drodze Hugona znajduje się kamień z wyrytym krzyżem oraz datą „1574” – jest to NAJSTARSZY znany mi datowany znak graniczny na terenie całych Sudetów!

Oczywiście nie odkryty przeze mnie, z tego co wyczytałem został on ‚upubliczniony’ w latach 90-tych XX wieku. Fakt jest jednak taki, że jak widać z mojej powyższej relacji, pomimo że znajduje się on na szlaku turystycznym i jest wspomniany w przewodnikach, to sądząc po ilości mchu i ziemi jaka była na nim, przez długi czas ‚nie był on czytany’. Czyli nie było żadnego zainteresowania nim.

A przecież jest to ‚jeden z diamentów’ jeśli chodzi o znaki graniczne w skali całego regionu!

Oczyszczony ostrożnie przeze mnie kamień graniczny z 1574 roku jest w tej chwili wyeksponowany przy szlaku dla potencjalnych zainteresowanych jego zobaczeniem. Dopóki znowu nie obrośnie mchem…



Okazało się, że to nie był jedyny zachowany znak graniczny przy Drodze Hugona. Poszukując tego jedynego z datą przy okazji dokonałem ‚inwentaryzacji’ kilku innych na brzmiącym mi w głowie odcinku „około kilometra od…” 🙂 Wszystkie znalezione znaki graniczne są po jednej stronie Drogi Hugona na łącznej długości 200 metrów.

W kolejności od głazu z datą w stronę Borowiny,






 

 

3 thoughts on “Droga Hugona (Hugo Weg)

  1. W całych Sudetach nie jest najstarszy. Starszy jest np. znak graniczny z 1562 r. w Czeskim Raju, zaliczanym przez część geografów też do Sudetów.

Skomentuj

