tablica miejscowości Pstrążna

Dostałem jakiś czas temu wiadomość na temat pewnej ciekawej kamiennej tablicy, która stoi w Pstrążnej – dawnej wsi będącej dzisiaj w granicach administracyjnych miasta Kudowa Zdrój. Trochę jestem zdziwiony bo w Pstrążnej bywałem kilka razy ale zupełnie nic na temat tej tablicy nie wiedziałem. Postanawiam się przy najbliższej nadarzającej się okazji pobytu w Kudowie zajechać specjalnie do Pstrążnej i odnaleźć tę tablicę. Udaje mi się to w maju 2018 roku.

Po przyjechaniu do Pstrążnej i zaparkowaniu koło remizy strażackiej robię zdjęcie:

… i porównuje je ze zdjęciem zrobionym trzy lata wcześniej, w 2015 roku, które to zdjęcie umieściłem wtedy we wpisie „Na końcu szosy – Pstrążna„:

Twierdzę, że w Pstrążnej ‚po staremu’ czyli nic się nie zmieniło 😀


Tablicę zauważam przy starej drodze prowadzącej do kościoła. Jest ona ukryta wśród gęstej roślinności więc się nie dziwię, że poprzednimi razami jej nie zauważałem z szosy.

Okazuje się to być stara kamienna ‚tablica informacyjna miejscowości’ będąca jednocześnie drogowskazem (50°28’25.0″N, 16°16’06.0″E). Drogowskazem nietypowym, gdyż w odróżnieniu od większości starych kamiennych drogowskazów kierunki wskazują nie strzałki ale… ‚Łapki’ 🙂

Tablica zawiera informacje o miejscowości. Trochę mi zajęło ich odszyfrowanie, jednak się udało. Tekst na tablicy brzmi:

Der Strausseney
1 Bat Schlesische
Landrecht Rgm
Kreis Glatz
Rgrbezirk Breslau
Polizei District N.5

czyli jeśli dobrze udało mi się przetłumaczyć: Pstrążna, 1 Śląski Batalion Lądowy, Okręg Kłodzko, Rejencja Wrocław, Okręg policyjny nr 5

poniżej dodatkowo napis „Grenzbezirk”, czyli strefa graniczna.

Na samym dole droggowskaz wskazujący kierunek „N. (Nach) Machau”, czyli do dzisiejszej miejscowosci Machov w Czechach.

Drugi z kierunków został wykuty na bocznej ścianie tablicy.

Łapka wskazuje kierunek „N. Tscherbeney”, czyli do dzisiejszej Czermnej.

 

PS. Cezaremu dziękuję za podesłanie wiadomości o tej tablicy – inaczej ten wpis by nie powstał.


Dodaj komentarz