Militarne oblicze Autostrady Sudeckiej

Znane bywalcom Gór Bystrzyckich schronisko PTTK „Jagodna” we wsi Spalona  tym razem odwiedziłem w celu „historyczno-militarnym” odkrywaniu okolicy.

Aż wstyd, że to odkrywanie rozpoczyna się kilka kroków od schroniska, w którym tyle razy już bywałem…

 


Autostradę Sudecką – malowniczą drogę górską wybudowano w latach 1936-1938. Wykorzystywano na jej odcinkach istniejące już drogi, jednak fragment pomiędzy wsią Spalona i Przełęczą nad Porębą na stromych zboczach góry Jagodna wykonano w trudnym górskim terenie całkowicie od zera.

Na tym odcinku Autostrady Sudeckiej oprócz drogi wybudowano kilka obiektów o znaczeniu militarnym.

Pierwsze dwa znajdują się w odległości kilkudziesięciu metrów od schroniska. Są to dwa schrony bojowe, na mapie poniżej zaznaczone na czerwono.

podkład mapy: geoportal.gov.pl

Pierwszy ze schronów, na południe tuz obok schroniska stoi przy szosie z Mostowic.

Ma on dwa pomieszczenia: jedno dla załogi z dwoma stanowiskami karabinów maszynowych oraz osobny garaż dla działka przeciwpancernego. Oryginalnie schron był obudowany cegłami tak aby przypominał budynek gospodarczy.

Drugi, mniejszy schron bojowy z dwoma stanowiskami karabinów maszynowych znajduje się kilkadziesiąt metrów na północ od schroniska.

Maskowany był on drewnianymi okiennicami i drzwiami oraz atrapą dachu i ceglanego komina.

 


Ruszam Autostradą Sudecką w stronę Przełęczy nad Porębą. Na tym odcinku szosy mają znajdować się wybudowane chodniki minerskie. Tylko, że ja nie wiem dokładnie w którym miejscu drogi one są. A ma ona do przełęczy długość 9 kilometrów… 🙂

… Po około 7 kilometrach od schroniska, tuż za ostrym zakrętem szosy, na asfalcie dostrzegam wymalowany napis: „Ch. Mi.” i strzałkę.

Z pobocza drogi nic jednak nie widać. Czeka mnie niełatwe zejście po stromym zboczu w chaszczach.

Ukazują mi się cztery chodniki minerskie w murze oporowym szosy (50°14’12.1″N 16°34’28.0″E). 🙂

Trzy z nich (pierwszy, drugi i czwarty od lewej strony) mają długość niecałych 3 metrów.

Natomiast chodnik trzeci od lewej strony ma długość ponad 15 metrów i kończy się komorą minową pod szosą

Lokalizacja chodników minerskich na mapie:

podkład mapy: geoportal.gov.pl


Uwiecznione sukcesem poszukiwania chodników minerskich spowodowały, że kolejne dwa schrony w okolicy Przełęczy nad Porębą muszę zostawić sobie na następny raz. Po prostu skończył mi się dzień. 🙂

Skończył się takim widokiem na Góry Orlickie z okolic przełęczy.

 

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s