Militarne oblicze Autostrady Sudeckiej

Znane bywalcom Gór Bystrzyckich schronisko PTTK „Jagodna” we wsi Spalona  tym razem odwiedziłem w celu „historyczno-militarnym” odkrywaniu okolicy.

Aż wstyd, że to odkrywanie rozpoczyna się kilka kroków od schroniska, w którym tyle razy już bywałem…

 


Autostradę Sudecką – malowniczą drogę górską wybudowano w latach 1936-1938. Wykorzystywano na jej odcinkach istniejące już drogi, jednak fragment pomiędzy wsią Spalona i Przełęczą nad Porębą na stromych zboczach góry Jagodna wykonano w trudnym górskim terenie całkowicie od zera.

Na tym odcinku Autostrady Sudeckiej oprócz drogi wybudowano kilka obiektów o znaczeniu militarnym.

Pierwsze dwa znajdują się w odległości kilkudziesięciu metrów od schroniska. Są to dwa schrony bojowe, na mapie poniżej zaznaczone na czerwono.

podkład mapy: geoportal.gov.pl

Pierwszy ze schronów, na południe tuz obok schroniska stoi przy szosie z Mostowic.

Ma on dwa pomieszczenia: jedno dla załogi z dwoma stanowiskami karabinów maszynowych oraz osobny garaż dla działka przeciwpancernego. Oryginalnie schron był obudowany cegłami tak aby przypominał budynek gospodarczy.

Drugi, mniejszy schron bojowy z dwoma stanowiskami karabinów maszynowych znajduje się kilkadziesiąt metrów na północ od schroniska.

Maskowany był on drewnianymi okiennicami i drzwiami oraz atrapą dachu i ceglanego komina.

 


Ruszam Autostradą Sudecką w stronę Przełęczy nad Porębą. Na tym odcinku szosy mają znajdować się wybudowane chodniki minerskie. Tylko, że ja nie wiem dokładnie w którym miejscu drogi one są. A ma ona do przełęczy długość 9 kilometrów… 🙂

… Po około 7 kilometrach od schroniska, tuż za ostrym zakrętem szosy, na asfalcie dostrzegam wymalowany napis: „Ch. Mi.” i strzałkę.

Z pobocza drogi nic jednak nie widać. Czeka mnie niełatwe zejście po stromym zboczu w chaszczach.

Ukazują mi się cztery chodniki minerskie w murze oporowym szosy (50°14’12.1″N 16°34’28.0″E). 🙂

Trzy z nich (pierwszy, drugi i czwarty od lewej strony) mają długość niecałych 3 metrów.

Natomiast chodnik trzeci od lewej strony ma długość ponad 15 metrów i kończy się komorą minową pod szosą

Lokalizacja chodników minerskich na mapie:

podkład mapy: geoportal.gov.pl


Dojeżdżam do Przełęczy nad Porębą. W 2016 roku, kiedy powstał ten wpis zabrakło mi już dnia, kontynuuję więc dwa lata później – w 2018 roku. 🙂 Najpierw podziwiam widoki w stronę Kotliny Kłodzkiej.

Pora na zobaczenie militarnych pozostałości przy przełęczy. Zlokalizowane tu zostały dwa schrony.

podkład mapy: geoportal.gov.pl

Pierwszy ze ze schronów, na północ od przełęczy ukryty jest obecnie w lesie około 200 metrów od skrzyżowania (50°13’28.5″N, 16°34’04.5″E).

Był to niewielki schron przeznaczony dla dwóch żołnierzy uzbrojonych w jeden karabin maszynowy.

Schron dla zamaskowania został wkopany w ziemię i oryginalnie był pomalowany zieloną farbą.

Przez wiele lat za czasów Polski Ludowej schron ten był mogilnikiem i używano go do przechowywania toksycznych odpadów. Stąd zachowane znaki i napisy ostrzegawcze na ścianach bunkra. Obecnie toksycznych odpadów już w nim nie ma a całe wnętrze zostało wypełnione piaskiem.

Drugi ze schronów zlokalizowany został nad drogą 250 metrów na południowy zachód od przełęczy (50°13’15.5″N, 16°34’20.5″E).

Był to największy ze schonów wybudowanych przy Autostradzie Sudeckiej. Niestety został on wysadzony.

Schron składał się z izby bojowej oraz pomieszczenia na działo i mógł pomieścić dziewięciu żołnierzy uzbrojonych w trzy karabiny maszynowe i działko przeciwpancerne. Dodatkowo przed schronem znajdowało się stanowisko polowe dla działa.

Ściany i strop schronu miały grubość 40 cm.

 

Na zakończenie dnia została mi jeszcze panorama całej Przełęczy nad Porębą sprzed pozostałości drugiego schronu…

… oraz z miejsca nieopodal przełeczy panorama na Góry Orlickie.


 

Reklamy

One thought on “Militarne oblicze Autostrady Sudeckiej

  1. 100 lat temu dach schronu przy schronisku służył jako „patelnia” do niedzielnego opalania się. Podczas studenckiej praktyki to było a dlaczego beton i wspinanie się nań tak nam pasowało, dziś nie rozumiem.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s