„Adolf Hitler Bergstraße”

Szosa łącząca miejscowości Chełmsko Śląskie i Łączna na północno-zachodnim skrawku mezoregionu Gór Stołowych – Zaworach, jest zaliczana do jednego z czterech zrealizowanych odcinków budowy Szosy Sudeckiej za czasów III Rzeszy.

Co prawda zrealizowanym nie do końca, gdyż budowa szosy rozpoczęła się w 1939 roku. Rozpoczęcie działań wojennych spowodowało, że szosa została tylko utwardzona bez położenia na niej asfaltu. Drogę wyasfaltowano dopiero w latach 90-tych XX wieku.

Ciekawostką jest rola jaką spełniła ta droga w 1968 roku podczas agresji wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację. Służyła wtedy ona jako droga rokadowa (tj. wykorzystywana do przegrupowań wojsk) pomiędzy dwiema kolumnami 11 Dywizji Pancernej Ludowego Wojska Polskiego ulokowanymi w Lubawce i Mieroszowie i gotowymi do wkroczenia na teren Czechosłowacji


Od Chełmska Śląskiego droga poprowadzona została po śladzie starych traktów leśnych zboczami góry Zielonka.

W swoim najwyższym punkcie droga dochodzi do przełęczy Strażnicze Naroże. Ciekawostką tutaj jest granica polsko-czeska, która wręcz styka sie z poboczem drogi (słupek graniczny 238/6).

Następnie droga prowadzi w dół zboczami góry Róg w stronę wsi Łączna…

…i dalej obok Czartowskich Skał do Mieroszowa.


Budowniczowie drogi nazwali ją „Drogą górską im. Adolfa Hitlera”. Do dzisiaj zachował się ślad pisany (a właściwie wyryty) oryginalnej nazwy drogi.

Około 300 metrów od przełęczy Strażnicze Naroże w stronę Łącznej, przy drodze można zauważyć sporej wielkości głaz (50°39’53.5″N 16°06’37.5″E).

Dopiero podchodząc do niego z drugiej strony, można zauważyć, że obecna górna część głazu pokryta jest napisami. Napisy zapewne oryginalnie były skierowane w stronę drogi a głaz został w późniejszym okresie przewrócony w swoją obecną pozycję.

Napis brzmi:

Adolf Hitler Bergstraße
Werk der Deutschen ??? !
nst-Abteilung 115/4 Friedland

Obok napisu godło i daty 1933 – 19??:

Godło to jest symbolem Reichsarbeitsdienst (Służba Pracy Rzeszy)

żródło obrazka: de.wikipedia.org

natomiast napis, oprócz nazwy drogi zawiera informację, że w budowę zaangażowany był pododdział Służby Pracy Rzeszy nr 115/4 z Mieroszowa (Friedland).

 


Na zakończenie jeszcze jedna rzecz, która mnie zaintrygowała. Przy wjeździe do wsi Łączna od strony Mieroszowa znajduje się po prawej stronie drogi skała.

Na tej skale, jak dokładniej się przyjrzeć znajdują się ślady, które wyglądają jakby kiedyś na niej był wykuty sporej wielkości napis. Ciekaw jestem czy tak było faktycznie? Tego nie wiem…


Informacje zawarte we wpisie w żaden sposób nie stanowią jakiegokolwiek wyrażania poglądów autora bloga a ich przedstawienie ma charakter ciekawostki historycznej.


Fragmenty tekstu na podstawie książki: Tomasz Rzeczycki „Tajemnice Drogi Sudeckiej”

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s