Topograficzne porządki… – Ostra Góra kontra Kłodzka Góra kontra Szeroka Góra

Ostatnia planowana w tym roku moja ‚wysokościowa wyprawa badawcza’ w ramach pod-projektu „Topograficznych porządków najwyższych wierzchołków mezoregionów Sudetów”.

Tym razem Góry Bardzkie – najbardziej ‚dzikie’ pod względem podawanych wysokości na mapach i tabliczkach informacyjnych 🙂

Co więcej jestem zaskoczony, gdyż ostatnia wersja mapy turystycznej wydawnictwa ‚Sygnatura’ za najwyższy szczyt Gór Bardzkich podaje Szeroką Górę, czyli tak samo jak moje podejrzenia.

źródło mapy: mapysudetow.wordpress.com

Niemniej jednak trzeba to sprawdzić, oprócz powszechnie uważanej za najwyższą Kłodzkiej Góry i wspomnianej powyżej Szerokiej Góry dokonam pomiaru wysokości Ostrej Góry, która długo uchodziła za najwyższy szczyt Gór Bardzkich.

Zanim opiszę wyniki pomiarów, załączę mapy topograficzne z geoportalu oraz stare Messtischblatt tych szczytów, gdyż nasuwa się po pomiarach pewien wniosek, który podam na końcu wpisu.

Mapa topograficzna Ostrej Góry…:

źródło mapy: geoportal.gov.pl

źródło mapy: deutschefotothek.de

… i leżących półtora kilometra dalej na południe Kłodzkiej Góry i Szerokiej Góry:

źródło mapy: geoportal.gov.pl

 

źródło mapy: deutschefotothek.de

Pora na pomiary, kalibruję swój wysokościomierz na Przełęczy Łaszczowa 588 m n.p.m.


Ostra Góra

Znajduje się tu reper (50°27’57.7″N, 16°44’45.3″E).

Tabliczka na drzewie informuje 751m n.p.m., zobaczymy…

ostra_gora_tablica

… wysokościomierz na reperze, chwila czekania i pomiar! Wynik:

ostra_gora_752

czyli, według oczekiwań zgodnie (co do 30 centymetrów) z wartością na mapie z geoportalu. Wysokość podana na tabliczce też do przyjęcia. 🙂


Kłodzka Góra

Jestem w miejscu koty na mapie geoportalu (50°27’05.7″N, 16°45’11.7″E), która na mapie mówi, że wysokość jej to 762,7m n.p.m. Kilka metrów dalej słynny słupek…

… z tabliczką podającą wysokość o 2 metry więcej niż mapa geoportalu,

zobaczymy, wysokościomierz na ziemi, chwila czekania i pomiar! Wynik:

… ups, 758m n.p.m. może być zaskoczeniem, ale poczekajmy na wnioski do końca.


Szeroka Góra

Jestem przy reperze na Szerokiej Górze (50°27’13.7″N, 16°45’30.6″E).

W pobliżu samozwańcze tabliczki informujące, że:

Zobaczymy 🙂 , wysokościomierz na reperze, chwila czekania i pomiar! Wynik:

Czyli wartość wysokości zgodna z mapą geoportalu.

Reper jednak na pierwszy rzut oka nie jest w najwyższym punkcie Szerokiej Góry, krótka przechadzka po szczycie i w miejscu, gdzie znajduje się kopczyk kamieni,…

…wysokościomierz na gruncie pokazuje:


Pora na wnioski:

Podobny rekonesans wysokościomierzem barometrycznym zrobiło kilka lat temu SKPS, wyniki pomiarów były zbieżne.

Dodatkowo, z komentarza otrzymanego od ‚ingvarek’ wynika, że wysokości powyższych szczytów według Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii wynoszą:

  • Kłodzka Góra – 757,1 m n.p.m.
  • Szeroka Góra – 766,1 m n.p.m.

 

Aktualizacja wpisu – 16-09-2015


Analiza zakupionych w Centralnym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej numerycznych map wysokościowych wykazała, że wysokości tych szczytów w ich najwyższym punkcie są następujące:

Kłodzka Góra: 757.07m n.p.m. (50°27’06.0″N, 16°45’11.6″E)

 

Szeroka Góra: 766.09m n.p.m. (50°27’13.2″N, 16°45’30.5″E)

 

 

 

W świetle powyższego:

Najwyższym szczytem Gór Bardzkich jest Szeroka Góra – 766,1m n.p.m.

Co należało dowieść 🙂

Tylko dlaczego wysokość Kłodzkiej Góry podawana jest jako 763m n.p.m, skoro wszystkie zacytowane pomiary są poniżej 760 metrów?

I tu ciekawy jest komentarz, który dostałem rok temu na bloga do wpisu o Projekcie-2013 od Pana Bogdana Majewskiego. Pan Bogdan napisał, że najprawdopodobniej podczas opracowywania map Messtischblatt w końcu XIX wieku po prostu przez pomyłkę zamieniono pomiary Szerokiej Góry i Kłodzkiej Góry! Wydawało mi się to wtedy nieprawdopodobne, ale rzeczywiście – patrząc na stare mapy warstwice Breite Berge (czyli Szerokiej Góry) są poniżej 760 metrów, a Glatzenberg (Kłodzka Góra) jest wyraźnie ponad tę wartość. Co zgadza się z wynikami na wysokościomierzu barometrycznym, gdy przyjmiemy hipotezę o omyłkowej ‚zamianie’ pomiarów tych szczytów.
Panie Bogdanie – czapki z głów, od dzisiaj podzielam Pana pogląd.

Advertisements

11 thoughts on “Topograficzne porządki… – Ostra Góra kontra Kłodzka Góra kontra Szeroka Góra

  1. Właśnie wróciłem z przechadzki po Górach Bardzkich. Przeszedłem z Radochowa do Barda, więc mam co nieco w nogach. Oczywiście oba szczyty bijące się o miano najwyższego zaliczyłem. To trochę dziwne, że Kłodzka Góra była przez wielu uznawana za najwyższą tak bezkrytycznie – wyraźnie czuć, na którą górę wchodzi się wyżej. Szczególnie dziwi mnie jedna mapa, gdzie Szeroka miała wysokość 740 m, i była w obrębie tej samej warstwicy, co siodełko oddzielające obie góry. Wniosek powinien być prosty – po stronie Szerokiej teren powinien być płaski, a on wyraźnie się wznosi.

    Naszła mnie jeszcze jedna refleksja. Na szlaku napotkałem samozwańcze i chyba nielegalne tablice i (czego jeszcze nie widziałem) własnoręcznie wytyczony szlak na szeroką (na marginesie – niezbyt profesjonalnie). Pytanie – co robi PTTK, skoro amatorzy muszą dbać o oznakowanie obiektów w górach?

    Ps Nie kusiło Cię, żeby porównać Borową i Chełmiec? To w końcu tylko 3 metry różnicy:)

  2. Mapy czeskie od pewnego czasu podają 765 m n.p.m. przy Szerokiej Górze. Co do mnie to ponieważ nazwa zobowiązuje, a siodło między Szeroką a Kłodzką jest dość płytkie, jestem skłonny uznać Szeroką za jeden z wierzchołków Kłodzkiej Góry 😉

  3. Przytoczę tu mój post z wątku „Topograficzne porządki najwyższych wierzchołków mezoregionów Sudetów.”:

    „W ubiegłym roku pisałem w sprawie rozbieżności dotyczących wysokości podawanych na mapach,
    a faktycznymi pomiarami do Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.
    Z informacji, które przekazał mi GUGIK:

    G. Bardzkie: Kłodzka Góra – 757,1 m n.p.m.; najwyższy szczyt – Góra Szeroka 766,1 m n.p.m.”

    Odp. uzyskałem 30.05.2014r.

    • Dziękuję za podanie tej informacji z GUGIK w komentarzu do tego wpisu. Dla porządku uaktualnię same wpisy o te informacje od Pana.

      Sam też wysłałem zapytanie do GUGIK, dostałem dziś odpowiedź, że mam się zwrócić do Centralnego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej – tak więc próbuje dalej.

      Pozdrawiam.

  4. Sprawa wysokości Szerokiej i Kłodzkiej Góry jest znana od dawna . Szkoda ,że nie dokonano korekt na mapach turystycznych .Wczoraj byłem na Szerokiej aby samemu przekonać się jak to wygląda. Piesze szlaki w tym rejonie są znakowane przez Oddziały PTTK w Kłodzku (żółty na Kłodzką ) oraz w Ząbkowicach ( niebieski). Nie wiem kto mieścił tablice iformacyjne na okolicznych szczytach , pradopodobnie zrobił to nielegalnie, nie mówiąć już o wyznakowaniu żółtym kolorem szlaku na szeroką Górę , przedłużając bezprawnie zółty szlak,który konczy się przy węźle szlaków między Kłodzką a Szeroką. Zniszczono tablicę informacyjną z nazwą i wysokością na Kłodzkiej Górze . To,że ktoś się nie zgadza z podaną tam informacją ( chodzi tu o podaną tam wysokość szczytu ) , nie znaczy to,że nalaeży ją zniszczyć !!

  5. Udało mi się zdobyć Kłodzką Górę w ubiegły weekend. Uważam, że niesłusznie trochę cieszy się złą sławą. Spacer po lesie to zawsze jest fajny pomysł. A Bardo się rozwija. Pieniądze z Unii płyną, można zbierać odznaki, dostajemy gadżety, coś się dzieje.
    Pozdrawiam serdecznie!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s