Kolejka szprotawska

Nieistniejącą linią kolejową Zielona Góra – Szprotawa interesowałem się od dzieciństwa. Linia wijąca się przez Zieloną Górę, pamiętam jeszcze jeżdżące po niej składy rozwożące towary do zlikwidowanych już dzisiaj zakładów przemysłowych w mieście. Miejski odcinek linii sukcesywnie zastępuje ‚Zielona Strzała’ czyli ścieżka rowerowa.

Poza miastem linią zainteresowali się pasjonaci. Mają swoją stronę internetową, starają się ocalić tę zamkniętą po wojnie linię kolejową od zapomnienia. W 2005 roku wytyczyli oni żółty szlak turystyczny wzdłuż dawnego torowiska.

W tym miejscu kilka słów dlaczego zdecydowałem się napisać o kolejce szprotawskiej. Minęło niecałe 10 lat od pomysłu szlaku turystycznego wzdłuż kolejki i niestety na wielu odcinkach szlak ten przeistoczył się z turystycznego w survival’owy. Momentami nie do przejścia.


Most nad Śląską Ochlą

slaska_ochla_mapa_193x

Ze ‚szlakowego’ mostku, przerzuconego przez pasjonatów nad Śląską Ochlą, przy przyczółkach dawnego mostu kolejowego zostało tylko wspomnienie. W tym miejscu na szlaku jest już tylko ‚przeszkoda wodna ze znaczeniem strategicznym dla żółtego szlaku turystycznego’, gdyż najbliższe mosty nad tą rzeczką są kilka kilometrów od tego miejsca…


Most nad Czarną Strugą

Przy przyczółku po moście kolejowym nad następną rzeczką Czarna Struga, na szczęście dla żółtego szlaku turystycznego jest most lokalnej drogi.


Stacja Radwanów

W miejscu, gdzie stała ta stacja kolejowa (51°48’06.0″N 15°28’43.0″E) miłe zaskoczenie sprezentowane od miłośników kolejki. Wmurowana w ziemię tablice informacyjna z dokładnym opisem:

Odsłonięte przez pasjonatów pozostałości piwnic budynku stacyjnego:

W okolicznych chaszczach można wypatrzeć inne resztki infrastruktury stacji, m.in. zbiornik na wodę służącą do zaopatrywania w nią parowozów.

źródło map przedwojennych: własne


Wiadukt koło Wichowa

Chyba już jedyny najlepiej zachowany obiekt infrastruktury na całej trasie dawnej kolejki szprotawskiej – leśny wiadukt nad torami (51°45’45.8″N 15°27’44.3″E) .


Chotków

W tej wsi linia kolejki przebiegała mostem nad lokalną drogą. Z mostu zostały już tylko przyczółki (w tle zdjęcia kościół z kamiennym krzyżem na wschodnim szczycie).

1 thoughts on “Kolejka szprotawska

  1. Z przyczółkami po dawnym wiadukcie w Chotkowie wiąże się bardzo smutna historia. W latach 60-tych zjeżdżający na sankach z nasypu na drogę kilkuletni chłopiec zginął tragicznie po wjechaniu pod auto marki Żuk. Nawet dzisiaj na tej drodze ruch jest bardzo mały. W latach 60-tych musiało przez tę drogę przejeżdżać zaledwie kilka aut dziennie. Rodzina tego chłopca mieszka do dzisiaj w domu obok tego wiaduktu a on jest pochowany na miejscowym cmentarzu położonym jakies 200 metrów od miejsca wypadku.

Dodaj komentarz