Topograficzne porządki… Smrk kontra Travná hora

Jesienna pora sprzyja porządkowaniu rzeczy z ostatniego roku, oprócz archiwum zdjęć poświęciłem trochę czasu na spojrzenie w zapisy tras z moich wędrówek.

Góry Złote (Rychlebské hory) – jak już kilkakrotnie pisałem, mapy geoportalu czeskiego pokazują, że Travná Hora jest wyższa od dotychczas uznawanego za najwyższy Smrk. Ale wiem, że z mapami bywa różnie. Wiosną 2013 byłem na wierzchołku Smrk, kilka miesięcy potem byłem na wierzchołku Travnej Hory. W obu wędrówkach mialem włączony zapis z wysokościomierza barometrycznego i w obu przypadkach przechodziłem przez te same miejsca – więc mam punkty referencyjne do pomiaru różnic wysokości na wysokościomierzu. Wybrałem jeden z nich: słupek graniczny III/45 bo pozycja w obydwu wędrówkach jest w tym miejscu identyczna. Wyniki wysokościomierza różnicy wysokości względnej w odniesieniu do wysokości przy tym słupku granicznym to:

Smrk: +4 metry

Travná hora: +5 metrów

Różnica odczytanej wysokości jest w granicach błędu mojego wysokościomierza, więc trudno jednoznacznie wywnioskować, który szczyt jest wyższy.

Aktualizacja 2015-09-30: Oznaczenie wysokości 1128m n.p.m. szczytu  Travná Hora zostało usunięte na mapie czeskiego geoportalu w 2015 roku…

 

 

Reklamy

Rudawiec

Obejście Worka Bialskiego wzdłuż granicy dobiegło końca, od połowy drogi idąc w deszczu czułem się jak WOP-ista, mi to nie przeszkadzało, ale pomyślałem jak wiele lat temu chłopaki, którzy trafiali do Wojsk Ochrony Pogranicza mieli nomen omen przechlapane musząc tak łazić w błocie czy chcą czy nie.

No i dotarłem na Rudawiec, którego zaliczono do Korony Gór Polski. Zbliżało się południe pierwszego dnia długiego weekendu, więc spodziewałem się, że zaraz pojawią się pierwsi turyści. I nie pomyliłem się, co prawda Rudawiec jeszcze był tylko dla mnie ale schodząc do Bielic już mijałem całkiem spore grupy ludzi.

Szczyt jakoś nie wywarł na mnie dużego wrażenia (pewnie dlatego że od trzech godzin lało jak z cebra), więc tylko skrót danych topograficznych:

– drogowskaz jest tylko informacyjny,

– wierzchołek po stronie polskiej (reper) 1106,41m n.p.m. znajduje sie ukryty w zaroślach ok 30m od drogowskazu (50°14’41.6″N, 16°58’35.3″E):

Po stronie czeskiej szczyt nosi nazwę Polska Hora a wierzchołek (reper) 1105,7m n.p.m. (50°14’40.9″N, 16°58’35.9″E) jest łatwo widoczny od drogowskazu:

Postawna

Postawna została zaliczona do Korony Sudetów Polskich jako najwyższe wzniesienie polskiej części Gór Złotych. Nie prowadzi tam żadna ścieżka, ja odbiłem od granicy na północ przy słupku granicznym III/45 Jako ciekawostkę podam: to przy tym słupku jest fizycznie najwyższy punkt ‚polskich’ Gór Złotych 1119,15 m. n.p.m. jednak nie jest on wierzchołkiem, szczyt bowiem – Travná Hora jest po stronie czeskiej. Z tego miejsca do wierzchołka Postawnej jest wg gps ok 350m.

Okolica jest bardzo wypłaszczona, więc niezmiernie trudno a wręcz niemożliwym jest zorientować się po nachyleniu gdzie znajduje się wierzchołek Postawnej, tym bardziej że nie ma na nim repera.  Ale jest wskazówka, którą znalazłem w internecie i o której wiedzą wszyscy miłośnicy Korony którzy już tu byli – jest tablica z napisem ‚Postawna’ postawiona przez nie wiem kogo.

W tym miejscu muszę opisać swoją osobistą dygresję:

Od dzieciństwa jestem miłośnikiem map oraz z natury ścisłowcem. Ponieważ wędrówki górskie uprawiam samotnie przygotowuje się do nich dokładnie i z racji swojego bezpieczeństwa w górach korzystam z gps i sprawdzonych a często własnoręcznie zrobionych map z naniesionymi pozycjami. Pozycjonowania dokonuję korzystając w przypadku polskich i czeskich gór z geoportalu, gdzie dokładność map w tych rządowych portalach została wielokrotnie przeze mnie sprawdzona empirycznie z moim gps i zgadza się co do metra.

Dlaczego to piszę? Otóż tablica z napisem ‚Postawna’ znajduje się 50m od faktycznego wierzchołka Postawnej wg geoportalu i gps! 50m to może niewiele, ale dla mnie w górach może to być przepaść. W zdobywanie Koron bawię się przy okazji tylko i wyłącznie dla własnej satysfakcji ale jak już to robię to chce dotrzec do najwyższego punktu.

Tyle dygresji, podkreślam, że jest to tylko i wyłącznie moje osobiste zdanie na ten temat. Dla porządku jeszcze dodam: wierzchołek Postawna wg geoportalu – 1116,8m n.p.m. (50°13’18.8″N, 17°0’42.5″E). Na mapce zaznaczone zielonym znacznikiem (czerwony krzyż na mapie to umiejscowienie tablicy).

postawna_mapa

Żródło: geoportal.gov.pl