Jerzmanice-Zdrój

Jerzmanice-Zdrój to miejscowość na Pogórzu Kaczawskim leżąca kilka kilometrów od Złotoryi w stronę Lwówka Śląskiego.

Z powodu budów i remontów dróg tak się złożyło ostatnimi czasy, że przejazd przez Jerzmanice-Zdrój był dla mnie jednym z najdogodniejszych w Sudety. Ale dopiero przejeżdżając za …nastym razem, trochę przypadkowo natknąłem się na małą perełkę znajdującą się tutaj.

A skoro już się zatrzymałem to skorzystałem z okazji by zobaczyć również ciekawostkę, o której wiedziałem wcześniej. Ale po kolei, najpierw perełka:



Skałka przy sklepie

W Jerzmanicach-Zdrój przy domu nr 21, w którym znajduje się sklep spożywczy stoi skałka z piaskowca (51°06’47.0″N, 15°53’14.5″E).

Na skałce widać rzeźbienia. Są to trzy płaskorzeźby. Co one przedstawiają nie jest ustalone jednoznacznie do dzisiaj.


Najbardziej zachowana płaskorzeźba przedstawia najprawdopodobniej Wolfganga von Bock, książęcego radcę i kanclerza Fryderyka II Legnickiego.

Na górze płaskorzeźby widoczna jest wyryta data – ‚1550’. Jeśli płaskorzeźba przedstawia Wolfganga Bock, to zmarł on własnie w roku 1550, czyli byłoby logiczne powiązanie daty i płaskorzeźby.

Co więcej, jeśli założyć, że to co znajduje się na tej skale jest formą skalnych rytów na otwartej przestrzeni, to wyryta data jest jednym z najstarszych datowanych naskalnych rytów w polskich Sudetach (przynajmniej z tych jakie znam).


Druga z płaskorzeźb znajduje się na lewym krańcu skałki. Zarysy są dzisiaj już ledwo widoczne, dodatkowo przysłonięte rosnącymi (2017 rok) iglakami. Mówi się, że ta płaskorzeźba przedstawia księcia legnickiego Fryderyka II.


Trzecia płaskorzeźba jest również przysłonięta iglakiem.

Tutaj praktycznie to co wyryto jest już nierozpoznawalne. Mówi się, że ta płaskorzeźba przedstawia medalion z głową kobiety.

Kiedy po powrocie do domu przyglądałem się uważnie zrobionym zdjęciom zauważyłem nad sfotografowanym medalionem jeden szczegół, który wcześniej (wszystko przez rosnące iglaki, które kłuły) umknął mi uwadze. Otóż nad medalionem wyryte są cyfry – 1 5 5.

Kształt rytów cyfr, szczególnie cyfry 5 jest charakterystyczny dla XVI-wieku, na zdjęciu jednak widzę tylko pierwsze trzy cyfry poza tym moje zdjęcie jest trochę niewyraźne. Ponieważ, jak wspomniałem przejeżdżam przez Jerzmanice-Zdrój dość często, następnym razem zatrzymuje się, aby specjalnie przyjrzeć się rytom nad medalionem. Wyryte są trzy znaki.

 

Pierwszy znak to albo cyfra ‚1’ albo litera ‚J’. Następne dwie to albo cyfry ‚5’ albo litery ‚S’…

Zakładając, że są to cyfry nad medalionem (ich styl rytu jest typowy dla XVI wieku) to mogłyby one oznaczać również datę (rok) – zbieżną z datą na pierwszej płaskorzeźbie (tysiąc pięćset pięćdziesiąty … któryś) – jeśli tak, to pytanie co się stało z czwartą cyfrą daty? Przyglądając się skale nie widać aby czwarta cyfra była później na przykład skuta bądź się starła. Może to tylko zbieg okoliczności związku tych trzech cyfr z datą ‚1550’ obok nad płaskorzeźbą. A może to po prostu inicjały ‚J S S’?

 


Wiszące tory

Jerzmanice-Zdrój posiadają również jedną ciekawostkę pewnie też unikalną w skali co najmniej regionu. Są to wiszące tory kolejowe na nieczynnej (co oczywiste) linii kolejowej Złotoryja-Lwówek Śląski. Owe wiszące tory znajdują się nad brzegiem rzeki Kaczawy tuż za mostem kolejowym nad tą rzeczką (51°06’36.0″N, 15°53’13.5″E)

Niestety przejście tym mostem uważałem za zbyt ryzykowne, a nie znalazłem innej alternatywy aby w krótkim czasie dotrzeć i zobaczyć wiszące tory z bliska.

Jedynie musiałem się zadowolić zobaczeniem fragmentu wiszących torów z daleka, z drugiej strony rzeki. Poniżej to co było widać pośród ogromnej ilości zarośli.

Wiszące tory są skutkiem podmycia skarpy przez wysokie stany wód Kaczawy. Mówi się, że ten proces miał swój początek w czasie powodzi w 1997 roku.


 

Skomentuj

