Okrzeszyn – stacja kolejowa [zn.]

Jestem w Okrzeszynie – wsi na końcu tzw. Worka Okrzeszyńskiego. Kiedy szedłem w stronę góry Buczak mijam ceglany budynek stojący na uboczu wsi (50°37’10.5″N, 16°01’38.5″E). Dom ma zamurowane otwory okienne i drzwiowe, ale widać, że dach i komin jest świeżo po remoncie.

To dawny budynek stacyjny kolei, która w tym miejscu kończyła swój bieg.

źródło fotografii: ebay.com

źródło fotografii: dolny-slask.org.pl

 

Linia kolejowa Kamienna Góra – Okrzeszyn otwarta została pod koniec XIX wieku i była linią prywatną nastawioną na obsługę turystyki i przemysłu w tym rejonie. Okszeszyn (Albendorf) był końcową stacją na tej linii, jednak były plany przedłużenia jej w stronę granicy i dalej do Czech, gdzie miała połączyć się w miejscowości Petrikowice z linią kolejową prowadzącą do Trutnowa.

źródło fotografii: ebay.com

Porównując dwie przedwojenne mapy można założyć, że stacja w Okrzeszynie była rozbudowywana. Mapa z 1886 roku pokazuje, że na stacji były dwie pary torowisk, a prócz budynku stacji istniał jeszcze jeden budynek na końcu jednego z torowisk:

źródło mapy:amzp.pl

Na mapie z 1936 roku widać natomiast, ze torowisk było już trzy, a na ich końcu znajdowały się dwa budynki.

źródło mapy: deutschefotothek.de

Owe budynki na końcu torowisk (przynajmniej jeden z nich) to była prawdopodobnie mała parowozownia.

 

Ruch pasażerski do Okrzeszyna był obsługiwany do 1955 roku, ostatecznie linia została zlikwidowana na odcinku Chełmsko Sląskie – Okrzeszyn w 1959 roku.

 


fragmenty tekstu na podstawie: bazakolejowa.pl

 

  

Advertisements

3 thoughts on “Okrzeszyn – stacja kolejowa [zn.]

    • no cóż… ponad pół wieku izolacji tego regionu zrobiło swoje. Spędziłem tutaj ostatnio kilka dni zafascynowany znalezionymi materiałami sprzed 1945 roku – pomimo, że bywałem już tutaj wcześniej dało mi to zupełnie inne spojrzenie na tę okolicę. Okolicę piękną, którą każdemu polecam zobaczyć, kto tutaj nie był.
      Pozdrawiam.

  1. To jest charakterystyczne, że na początku XX wieku kolej mogła być przedsięwzięciem opłacalnym dla prywatnego przedsiębiorcy-i nie tylko sam przewóz, ale i położenie torów. Teraz otoczka normatywna winduje koszty na miliony za jeden kilometr. Czy na pewno teraz jest postęp?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s