IAG 1727 – Žacléř

Ciekawość zobaczenia znanych zachowanych granicznych kamieni opactwa cystersów w Krzeszowie tym razem zaprowadziła mnie do czeskiego miasteczka Žacléř leżącego u stóp wschodniej części Karkonoszy. Jestem na placu Rychorskim (Rýchorské náměstí) zwanym historycznym rdzeniem tego miasta.

Tutaj aż do połowy XX wieku stały domy zrębowe typowe dla karkonoskich miasteczek górniczych.

Drewniane domy w XVIII i XIX wieku były zastępowane mieszczańskimi domami murowanymi.

Przed jedną z kamienic stoi rzeźba św. Floriana.

Na placu dominuje Słup Mariański z rzeźbą Marii Panny u jego szczytu.

Obok słupa XIX-wieczny zbiornik, będący dawniej źródłem wody pitnej dla mieszkańców.

źródło fragmentów tekstu oraz stare fotografie: tablica informacyjna na placu Rychorskim


Po krótkim zwiedzeniu placu, kroki kieruję do jednego z budynków – miejskiego muzeum.

Na I piętrze w sieni wyeksponowane są trzy kamienie graniczne. Pierwszy z prawej to właśnie cysterski słupek, którego przyjechałem zobaczyć.

Na słupku wyryte napisy „IAG” będące skrótem od (Innocentius Abbas Grissoviensis).

Brakuje jednej cyfry daty na dole słupka (1 7 ? 7). Ponieważ wygląd słupka jest identyczny jak inne stojące dziś, np. w Ulanowicach przed kościołem, czy w dolinie Raby, brakująca cyfra to ‚2’ – czyli wykuty rok to 1727.

  • Wyryte inskrypcje określały teren klasztoru krzeszowskiego zarządzanego w roku 1727 przez opata Innocentego Fritscha.

Na boku cysterskiego kamienia z muzeum widać przekucie – cyfrę 583.

Cyfra 583 pozwala na znalezienie jego oryginalnego położenia na granicy. Oznaczenie te bowiem wynika z przeprowadzonej w XIX wieku numeracji granicy która została opisana na mapie Meßtischblätt z 1886 roku. Co prawda na mapie jest tylko oznaczenie sąsiedniego słupka – 582 (który notabene zachował się i dziś stoi w dolinie Raby). Porownując stare mapy katastralne i obecne graniczne można jednak w miarę dokładnie określić, że słupek z muzeum oryginalnie znajdował się w miejscu przy dzisiejszym słupku granicy polsko-czeskiej nr 262/2.

żródło map: archivnimapy.cuzk.cz; statnihranice.cz; amzp.pl


Charakterystyczne cechy cysterskiego kamienia granicznego z muzeum w mieście Žacléř, czyli brak trzeciej cyfry daty, cyfra 583 na boku słupka, są elementem ciekawej historii z 1991 roku związanej z tym kamieniem.
Została ona opisana na stronie ‚marian.gabrowski.eu’ we wpisie słupek cysterski koło Głazicy

Zachęcam do zapoznania się z nią. Ja tylko dodam, że załączone tam fotografie tylko potwierdziły moją hipotezę oryginalnej lokalizacji słupka.

źródło fotografii: marian.gabrowski.eu (fotografie umieszczone tam za zgodą ich autora – Jerzego Sarneckiego)


2 thoughts on “IAG 1727 – Žacléř

  1. Byłem w Źacler 25.03 :))). Dodam tylko że będąc w okolicy warto zobaczyć zamek w Źacler ( choć w prywatnych rękach więc tylko podziwiamy z zewnątrz), Twierdzę Stachelberg, szczyty Dvorsky Les i Mravenećnik, Rychorsky Kriż i umocnienia z 1938r, bunkry rozsiane po okolicy. Pozdrawiam

    • >> Byłem w Źacler 25.03 :))).
      No to się minęliśmy, bo byłem tu w ten sam weekend. 😉

      Zamek widziałem zza zamkniętej bramy… szkoda, że nie można tam wejść. Twierdzę (zamknięta o tej porze roku…) i okoliczne bunkry też odwiedziłem.
      Wspomniane miejsca w Rychorach ‚zaliczyłem’ jesienią, teraz tylko przeszedłem ‚pętelkę’ do Vizov’a przez Bobr i Niedamirów.

      Pozdrawiam.

Skomentuj

