I(F)AG 1733 – Kamienna Góra

W drodze ‚w głąb’ tzw. Worka Okrzeszyńskiego zatrzymuję się na pół godziny w Kamiennej Górze. Dotychczas to miasteczko wielokrotnie mijałem tranzytem, po raz pierwszy wjechałem samochodem na teren Starego Miasta. Trzeba przyznać, że organizacja ruchu jednokierunkowego na starych uliczkach Kamiennej Góry może przyprawić o mały zawrót głowy, kiedy próbowałem dostać się jak najbliżej interesującego mnie miejsca bez nawigacji 🙂

Niemniej jednak po krótkiej walce ze znakami zakazu wjazdu i nakazu drogi jednokierunkowej zaparkowałem wóz i idę ulicą Karola Miarki.

Pod numerem 25 na tej ulicy w podcieniach znajduje się kawiarnia ‚Minimax’. Jednak gastronomia mnie dziś nie interesuje…

… gdyż to co mnie sprowadziło tutaj to kamień graniczny znajdujący się przy wejściu do kawiarni.

Ten słupek graniczny cystersów jest nietypowy od innych, dotychczas znanych zachowanych. Po pierwsze data – 1733. Wszystkie pozostałe znane zachowane słupki mają datę 1727. Co ciekawsze data 1733 jest zbieżna z chronostychami na fasadzie kościoła w opactwie w Krzeszowie, przypadek?


Oprócz daty na kamieniu widoczne są wykute inicjały I(F) A G. Pierwszy znak jest prawdopodobnie połączeniem liter I i F i może oznaczać Innocenza Fritscha, opata krzeszowskiego w czasie wyrytej daty poniżej. A. G. to zapewne tak jak na pozostałych słupkach cysterkich „Abbas Grissoviensis” czyli „Opat Krzeszowa”.


Skąd ten kamień graniczny w tym miejscu – w kawiarni w środku miasteczka? Wg informacji właściciela kawiarni, kamień odnalazł on na wysypisku leśnym w okolicach Czadrowa.

(źródło informacji: naszesutedy.pl)


Skomentuj

