CZPL III/43 III/70

W 2016 roku wybrałem się również na Śnieżnik. A tak naprawdę interesowało mnie jedno miejsce kilkaset metrów od szczytu – miejsce które się mija idąc szlakiem na tę górę od schroniska pod Śnieżnikiem. Celem był bowiem jeden ze słupków granicznych na granicy polsko-czeskiej oznaczony jako III/70 🙂

Słupek nietypowy w swoim kształcie. Zresztą jak drugi z nich, w Górach Bialskich oddalony w linii prostej 15 kilometrów dalej oznaczony III/43:

Skąd taki kształt tych dwóch słupków na granicy polsko-czeskiej?


Wśród tysięcy słupków granicznych na granicy polsko-czeskiej (które ‚kolekcjonuję’ na podblogu „Graniczne Ścieżki„), powyższe dwa słupki są warte szerszego opisania – najpierw tradycyjnie objaśniając tytułowy skrót:

  • „CZPL” – czyli granica czesko-polska
  • „III” – czyli sekcja nr III
  • „43”,  „70”– czyli początki odcinków nr 43 i 70

Jeśli ktoś wędrował już wzdłuż granicy polsko-czeskiej zauważył na pewno różnorodność kształtów słupków granicznych stawianych na linii granicznej:

źródło obrazka: geoforum.pl

Wspomniane dwa słupki graniczne III/43 oraz III/70 są jedynymi w swoim kształcie na całej długości granicy polsko-czeskiej:

Tylko czy ten kształt coś oznacza? Odpowiedź kryje się w słowie – Morawy.


Morawy – kraina historyczna we wschodniej części Republiki Czeskiej, jedna z trzech krain (obok Czech i Śląska Czeskiego) wchodzących w skład tego państwa. Granica tej krainy z dawnymi Prusami rozciągała się pomiędzy wspomnianymi słupkami granicznymi:

Obecny słupek III/43 to trójstyk Moraw, Śląska i Polski.

Słupek III/70 będący trójstykiem Moraw, Czech i Polski jest już tylko symboliczny, bowiem w 1961 roku administracyjną granicę Moraw i Czech przesunięto kilka kilometrów na wschód.

 

 

3 thoughts on “CZPL III/43 III/70

  1. Nigdy nie zwracałem uwagi na słupki graniczne, a co za tym idzie nie miałem pojęcia, że niosą one ze sobą jakieś większe znaczenie lub historię. Jak widać człowiek uczy się całe życie.

  2. Ciekawa informacja. Zawsze zwracałem uwagę na te słupki, a zwłaszcza ten na Śnieżniku, ale nie miałem pojęcia, że sam kształt słupka coś oznacza. Dzięki za wyjaśnienie 🙂

    • Miałem to samo, na Śnieżnik wchodziłem X razy, na Przełęcz u Trzech Granic Y razy i dopiero niedawno wyedukowałem się co oznacza kształt tych słupów granicznych.
      Człowiek się ciągle uczy chodząc po Sudetach 🙂
      Pozdrawiam.

Skomentuj

