Stolpichstraße

Drugi raz tej jesieni udałem się w dolinę potoku Czarny Sztolpich w czeskich Górach Izerskich. Nie przeszedłem jej bowiem na całej długości, gdyż poprzednim razem poszedłem brzegiem doliny w stronę punktu widokowego Ořešník.  Z niego tak urzekły mnie jesienne barwy izerskich buczyn…

oresnik9

… że czym prędzej (czyli dwa tygodnie później) powróciłem w te okolice właśnie by zapuścić się w te buczyny.

Początkowo zamierzałem to opisać jako druga część wpisu „W dolinie potoku Czarny Sztolpich”, czyli mniej więcej tak:


„W dolinie potoku Czarny Sztolpich – część druga”

Poszedłem w izerskie buczyny, które widziałem dwa tygodnie wcześniej z punktu widokowego Ořešník. Wyruszyłem z osady Ferdinandov, która znajduje się u ujścia doliny potoku (w tym miejscu już właściwie rzeczki) Czarny Sztolpich. po wejściu w dolinę widzę, że czerwień bukowych liści, którą tak niedawno widziałem jeszcze na drzewach wylądowała już w całości na ziemi.

Natomiast potok Czarny Sztolpich (Černý Štolpich, zwany również Velký Štolpich) w tej części doliny również urzeka swoim pięknem.


Zmieniłem jednak tytuł wpisu na zupełnie inny, a potok i jego piękno zszedł „na drugi plan” 🙂

Przyczyną tego jest pewna tablica informacyjna, którą minąłem jakieś kilka kilometrów dalej koło punktu widokowego Krásná Máří. Na niej była dosłownie jednozdaniowa wzmianka o drodze prowadzącej przez dolinę potoku Czarny Sztolpich uzupełniona kilkoma starymi zdjęciami:

„Górska droga zwana Stolpichstraße została wybudowana w 1891 roku i była dumą budownictwa drogowego w Górach Izerskich”

Co ciekawe więcej opisu na temat tej drogi w internecie nie znalazłem oprócz… sporej ilości kolejnych starych zdjęć z początków XX wieku 🙂 Co oznacza, że w tamtym okresie ta droga musiała faktycznie stanowić nie lada atrakcję, oczywiście oprócz piękna samej doliny, potoku i wodospadów na nim.

Od siebie dodam, że droga ta na całej długości doliny potoku Czarny Sztolpich ma 3.5 kilometra i pokonuje ponad 450 metrów różnicy wysokości. Czas na zdjęcia:


Stolpichstraße


źródło starych fotografii: tablica informacyjna przy punkcie widokowym Krásná Máří

Skomentuj

