brzegiem granicznej rzeki Izera…

Wędrówka tego dnia była mocno spontaniczna, ale ponoć takie trasy udają się najlepiej 🙂
Właściwie to spontaniczna do pewnego momentu, ale po kolei…


Wczesnym rankiem melduję się w Jakuszycach, obieram kierunek na Orle a następnie idę w stronę dawnej osady Wielka Izera. Droga dociera w pobliże rzeki Izera – to miejsce na pewno wszystkim znane, którzy tędy szli albo jechali rowerem. Jestem tu …nasty raz jak nie więcej i ciągle widok przy słupku granicznym 57/9 to dla mnie magnes Gór Izerskich, przyciąga mnie tutaj i będzie przyciągać.

Myśle sobie – gdzie dalej iść? Konkretnych planów nie mam. Idę więc sobie kawałek brzegiem w górę rzeki, gdzie zatrzymuje mnie ujście strumienia do niej.
Jest spontanicznie i pięknie.

Skoro rzeka Izera jest rzeką graniczną – jej korytem przebiega granica polsko-czeska, to może po prostu pójdę wzdłuż niej i po prostu ‚będę liczył słupki graniczne’? 😉 A skoro w górę rzeki zatrzymał mnie strumień wpadający do niej, to jednak idę w drugim kierunku – w dół rzeki.

Urok rzeki Izera to przede wszystkim mnóstwo głazów pośród płynącej wody…

… i niesamowite kolory rzeki. Jest spontanicznie i pięknie.

Docieram do jednego z z zakoli Izery, tuż obok szlaku rowerowego idącego w kierunku mostu, przez który można przejść w kierunku czeskiej osady Izerka.
Jest spontanicznie i pięknie.

Na jednym z głazów dostrzegam wyrytą liczbę – 317.

Coś mnie tknęło – 317 na głazie? Podobną liczbę widziałem nieopodal na innym kamieniu jakieś dwa lata temu! Olśnienie – to stary znak graniczny, przypomniałem sobie, że gdzieś czytałem o ciągle zachowanych takich znakach na kamieniach wzdłuż rzeki Izery.

I tak oto nastąpił koniec spontaniczności – dalsza wędrówka miała już cel – oprócz podziwiania piękna Izery spróbuję odnaleźć kolejne stare znaki graniczne na głazach.

Najpierw jednak idę tam gdzie dotarłem przed kilku laty – na granicę frydlancko-semilską przy ujściu rzeki Izerka do Izery. Dobrze pamiętałem, przy granicznym kamieniu stoi drugi, a na nim wyryta liczba 311 🙂

Idę dalej czeskim brzegiem rzeki, po drodze mijam współczesny znak graniczny na jednym z głazów – jak ja lubię tego typu znaki! Mam już ich całkiem sporą
kolekcję na blogu „Graniczne ścieżki„.

Głazy i rzeka. Tysiące głazów. Poszukiwanie jakichkolwiek znaków pośród nich to jak szukanie igły w stogu siana. Ale ciągle jest pięknie. 🙂

W pewnym momencie przy brzegu rzeki pokaźna skałka… ledwo jestem w stanie zrobić jej zdjęcie nie wpadając do wody.

.. a na niej – wyryte 306. Kolejny stary znak graniczny 🙂

W pewnym miejscu Izera zatacza szerokie zakole, Jednak Izera, jak to górska rzeka, potrafiła wyrzeźbić sobie skrót, teraz suchy ale pewnie przy wysokim stanie wody płynie ona sobie tędy:

Poruszam się w żółwim tempie, oglądam wręcz głaz po głazie. Przez ponad godzinę nic, w końcu na którymś tam z kolei głazie przy rzece…

… wyryte 296 🙂

Idę dalej brzegiem przez kilkaset metrów ale nagle „zatrąbiono na odwrót” – tak to jest jesiennego dnia. Przeszedłem wzdłuż Izery prawie pięć kilometrów a jeszcze miałem przecież powrót do Jakuszyc.

Jednak znalezienie bez jakiegokolwiek przygotowania trzech starych znaków granicznych uznałem za wielki sukces.

A do tego było pięknie 🙂

 


Post scriptum:

Po powrocie do domu pierwsze co zrobiłem to poszukiwania mapy z zaznaczonymi tymi starymi znakami granicznymi. Znalazłem jedną, niezbyt dokładną, ale zawsze to coś.

źródło mapy: archivnimapy.cuzk.cz

Na tej mapie zaznaczony znak 317 zgadza się co do jego rzeczywistej lokalizacji. Więc to właściwa mapa 🙂

Jeśli ktoś wie gdzie znaleźć dokładniejszą mapę z tymi znakami granicznymi, proszę o kontakt.

Na pewno na brzeg Izery wrócę. Bo jest tu pięknie 🙂


Skomentuj

