Ruiny szubienicy w Trzebielu

Wpis utworzono 17 czerwca 2014, zaktualizowano 1 października 2016.

Odkurzam wpis z 2014 roku o ruinach szubienicy w Trzebielu po tym jak dwa lata później zatrzymałem się tutaj ponownie i… zastałem zupełnie inne miejsce.

 


17 czerwca 2014:

Trzebiel, jak większość miejscowości ma oznakowanie ulic. Jeden ze znaków, pokazujący na polną ścieżkę w bok od drogi na Jasień dość…  specyficzny jeśli chodzi o nazwę:

Odbijam w tę polną ścieżke, Obsadzona jest ona starymi lipami i muszę przyznać, że zwrot ‚iść jak na ścięcie’ nabiera tutaj swoistego klimatu. Tym bardziej, że akurat zbierało się na wieczorną burzę a docelowy obiekt wyraźnie kontrastował na końcu alei.

Dochodzę do ruin szubienicy (51°38’38.5″N, 14°49’17.5″E).

Murowana szubienica, jedyny taki zabytek w województwie lubuskim, wybudowana została w XVI wieku na dobrze widocznym, wówczas nie zalesionym i górującym nad miastem wzniesieniu. Szubienica miała formę cylindrycznej studni, na której umieszczono murowane (lub drewniane) filary, a na nich poziome belki.

źródło grafiki: trzebiel.pl

Taka ‚studniowa’ forma obiektu stanowi wyjątek na skalę regionu. Po wiekach nieużytkowania, niszczejącym obiektem zainteresowano się w XIX wieku, ruiny zabezpieczono, na środku posadzono lipę a ścieżkę prowadzącą od drogi obsadzono również lipami.

źródło pocztówki przedwojenej: dolny-slask.org

Posadzone drzewo zostało wycięte, w obrębie pozostałości ścian widać jednak jego pokaźne stare korzenie. Z nich wyrasta już nowa lipa.

fragmenty tekstu na podstawie opisu z tablicy informacyjnej przy obiekcie.


1 październik 2016:

Po ponad dwóch latach przejeżdżam ponownie przez Trzebiel koło ruin szubienicy. Zatrzymuję się na moment aby ponownie zerknąć na nią i zobaczyć jak dużo lipa w szubienicy urosła.

Spotyka mnie jednak zaskoczenie… Bo lipy wewnątrz szubienicy już nie ma. Ale po kolei:

Znak wskazujący na ścieżkę w porównaniu sprzed dwóch laty trochę bardziej przybrudzony 🙂

Aleja prowadząca do ruin szubienicy jakaś inna, żadnej ścieżki wśród zarośli, wszystko wycięte i uporządkowane. Jedynie nomen omen, tak samo jak przed dwóch laty odgłosy burzy w oddali 😀

Same ruiny szubienicy – no cóż jestem zaskoczony. Jak wspomniałem rosnącej lipy wewnątrz nie ma, ale pozostałości uporządkowane, ubytki resztek murów wypełnione.

Różnica widoku tego miejsca w ciągu dwóch lat dla mnie szokująca. Oczywiście na plus, tym bardziej że to jedyny tego typu zabytek w województwie lubuskim.

Mam nadzieję, że wiele innych zaniedbanych zabytków w mojej okolicy podzieli pozytywnie los szubienicy w Trzebielu…

2 thoughts on “Ruiny szubienicy w Trzebielu

    • Pozostałości szubienicy zostało niewiele, ale ta aleja lipowa prowadząca przez kilkadziesiąt metrów na miejsce… jak napisałem miałem odgłosy burzy w tle – temat na dobre ujęcie filmowe 🙂

Skomentuj

