pieszo przez Kralovec

Kralovec jest pierwszą miejscowością w Czechach po przekroczeniu granicy polsko-czeskiej w Lubawce. Dotychczas znałem tę czeską wieś tylko zza okna samochodu kiedy kilkukrotnie tędy przejeżdżałem. Tym razem mogłem spojrzeć na Kralovec o wiele dłużej, przemierzając wieś na piechotę.

Zanim jednak dotarłem do Kralovca, z łąki nieopodal wsi ukazała się przepiękna panorama na Góry Krucze, z których właśnie schodziłem.

kralovec_pan

Idę w stronę wsi, pomimo ‚patelni’ jaką mam tego dnia na łące nie narzekam, bo przede mną widok na Karkonosze.

Przejście przez Kralovec było niezaplanowane, celem wizyty we wsi było właściwie znalezienie gospody by móc coś przekąsić po całym dniu wędrówki. Po zaspokojeniu głodu pozostał mi powrót ruchliwą główną drogą w stronę Polski.


W nielicznych momentach, kiedy nie muszę uważać na przejeżdżające samochody, rozglądam się na prawo i lewo. Mijam malowniczo stojące na tle Gór Kruczych przydrożny krzyż …

… oraz przydrożną świętą figurkę.


Tuż przed granicą na poboczu drogi stoi granitowy słup.

Zaciekawił mnie wyryty na nim napis. Wynika z niego, że jest to XIX-wieczny (1880 rok) punkt niwelacyjny Królestwa Prus.

Punkt ten może mieć związek z mapą geodezyjną poziomej niwelacji jaką znalazłem z tego okresu:

źródło mapy: wikiwand.com


Na samej granicy polsko-czeskiej stoi przechylony kamienny słup a na nim dwie liczby:

78,741 oraz 103,363 na tym słupie oznaczają zapewne odległości w kilometrach od tego miejsca do… no własnie, zgaduję, że są to odległości do jakichś najbliższych duzych miast w dwóch kierunkach. Po drugiej stronie słupa te same liczby…

Porównując odległości od tego punktu do różnych miast na mapie, z przybliżoną dokładnością wyszło mi, że liczby na tym słupie mogą oznaczać odległość do Hradec Kralove na południe oraz Wrocławia na północ. Ale czy tak jest naprawdę tego nie wiem.


Jak zwykle po powrocie do domu zorientowałem się, że kilka potencjalnie interesujących ciekawostek z Kralovca ominąłem 😉 Ale tak to jest jak się idzie spontanicznie bez przygotowania co można spotkać po drodze. Przynajmniej coś zostało do zobaczenia na następny raz pobytu w Kralovcu.

2 thoughts on “pieszo przez Kralovec

Skomentuj

