F III czyli granicą na Orlicę jeszcze raz

W czerwcu 2016 roku we wpisie „Granicą na Orlicę” przedstawiłem swoją przygodę ze ‚znalezieniem’ XVII-wiecznego kamienia granicznego.

Przez kilka następnych tygodni starałem się w domu znaleźć jak najwięcej dostępnych informacji na temat tego kamienia. Zacząłem od tego co miałem już ‚pod ręką’ na fotografiach czyli wyrytych na kamieniu inskrypcji. Znalazłem informację, że oznaczenie „F III” na słupku może być inicjałami Ferdynanda III Habsburga.

Nie mogłem dokopać się jakiejkolwiek wzmianki jakie mogło być powiązanie tego króla z widoczną na kamieniu dokładną datą 6  (albo 16) września („SEPTEMBRIS”) 1636  roku oraz miejscem gdzie ten kamień się znajduje. Czytając historię tych ziem wywnioskowałem, że tym czasie granicy tutaj nie było, gdyż hrabstwo kłodzkie podlegało bezpośrednio czeskiemu monarsze (a więc Ferdynandowi III, który wtedy panował). Ale jeśli granica wtedy nie istniała to skąd kamień z taką inskrypcją tutaj – jak na razie dla mnie wielka zagadka.

Na dole kamienia wyryte jest rzymski numer 7 („VII”):

Jeśli jest to numer kolejny kamienia oznacza to, że takich kamieni było co najmniej siedem.

Na jednej z czeskich stron internetowych znalazłem krótką wzmiankę, że jeden z kamieni z inicjałami Ferdynanda III stał kiedyś przy Masarykowej Chacie i został przeniesiony do muzeum w Destnej. Dołączone było też takie zdjęcie:

źródło obrazka: orlickehory.net

Zdjęcie jest dość kiepskiej jakości, jednak po powiększeniu zdołałem odczytać inskrypcje na nim:

Na samym dole wyryte jest rzymskie 15 (XV), a to by oznaczało, że tych kamieni było co najmniej piętnaście. 🙂

Kamienie ponumerowane oznaczają jakieś terytorium. Ale jak wspomniałem wcześniej wyczytałem, że granicy (terytorium panowania Ferdynanda III) w tym czasie wtedy tu nie było.  Zagadka staje się dla mnie coraz większa.

Na tym etapie skończyła się moja analiza ‚fotograficzna’ kamienia z 1636 roku. I na tym bym poprzestał, gdyby nie to, że w międzyczasie przy zupełnie przy innej okazji natrafiłem na stare mapy katastralne Czech z początku XIX wieku. Na tych mapach poopisywane zostały oznaczenia kamieni na granicach m.in. z Królestwem Prus. Jak się okazało opisy „F III” na tych mapach też się znajdują!

Pierwsze co zrobiłem to sprawdzenie na mapie lokalizacji kamienia nr 7, który znalazłem – po skalibrowaniu lokalizacja zgadzała się wręcz co do metra.Byłem zadziwiony dokładnością tych map katastralnych sprzed prawie 200 lat.

I tak po przeglądnięciu całej granicy na mapie miałem dane gdzie były kamienie Ferdynanda III od numeru 1…

do numeru 15 (który na mapie jest w miejscu koło obecnej Masarykowej Chaty).

Ponieważ tego typu rzeczy są dla mnie niczym innym jak wodą na młyn, przy pierwszej wolnej chwili pojechałem ponownie w Góry Orlickie… tym razem zaopatrzony w całą serię map i koordynatów 😀 A nuż coś znajdę, choć nie obiecywałem sobie wiele.


Granicą na Orlicę od północy – sierpień 2016

W pierwszej kolejności postanowiłem sprawdzić ‚w praktyce’ skalibrowaną XIX-wieczną mapę katastralną ze znanym mi już miejscem, czyli kamieniem F III numer VII. Test mapy został zaliczony pozytywnie, kamień ciągle na swoim miejscu tak jak przed trzema miesiącami:

Niesamowita to frajda być ‚nawigowanym’ przez tak starą mapę, która poprowadziła ‚jak po sznurku’.

Spędziłem prawie cały dzień na tej zabawie idąc od punktu do punktu i przeszukując za każdym razem każdy skrawek ziemi w promieniu kilkunastu metrów od zaznaczonej na mapie lokalizacji każdego z kamieni „F III”.  Tak jak wspomniałem nie spodziewałem się za wiele, jednak w jednym przypadku…

Docieram w pobliże lokalizacji kamienia „F III” numer  9.

Ze skalibrowanej mapy wynika mi, że mam „pięć metrów do celu”. I wtedy:

Po otoczeniu widać, że kamień numer 9 (VIIII) ktoś odnalazł i odsłonił (albo ‚uporządkował’)  chyba całkiem niedawno.

Więcej niespodzianek tego dnia nie było. Jednak ciągle wierzę, że któryś z pozostałych kamieni „Ferdynanda III” z 1636 roku ciągle czeka na ponowne ujrzenie światła dziennego.


źródło map: archivnimapy.cuzk.cz

Skomentuj

