Droga do Wodospadów Pośny

Będzie kilka słów i fotografii o dość znanych i popularnych Wodospadach Pośny w Górach Stołowych, skupię się jednak we wpisie na prowadzącej w ich kierunku i dalej w stronę granicy drodze. 🙂

podkład mapy: geoportal.gov.pl

Droga ta ma początek od Szosy Stu Zakrętów przy pierwszym ostrym zakręcie jadąc od strony Radkowa. Znajduje się tutaj parking leśny.

Jednak pierwsze historyczne ślady tej drogi znajdują się obecnie… jakieś 250 metrów w dól Szosy Stu Zakrętów na poboczu tej szosy (50°29’37.3″N 16°21’56.6″E).

Ten kamienny drogowskaz już zauważyłem dość dawno. Napisy na nim są dzisiaj skute, zostały tylko strzałki.

Coś mnie jednak tym razem ‚tknęło’ i spojrzałem na ten drogowskaz od strony krzaków – niby bez sensu bo co by tam miało być, jeśli stoi on przy szosie, niemniej jednak to co zobaczyłem po ‚tylnej’ stronie drogowskazu zaskoczyło mnie całkowicie:


Napis „zu den Wasserfällen” (do wodospadów) na drogowskazie umieszczonym w tym miejscu zupełnie nie ma sensu. Logiczne wyjaśnienie jest tylko jedno:

Drogowskaz oryginalnie stał na początku drogi do wodospadów w miejscu obecnego parkingu leśnego i został przeniesiony w obecne miejsce.

Przypuszczam również, że skute napisy na nim opisywały kierunki do Karłowa i Radkowa…


Przy samych Wodospadach Pośny czuć ‚ducha przeszłości’ i dawnej popularności tego miejsca.

Skarbonka uruchamiająca w czasach świetności fontannę:

Dzisiaj Wodospady Pośny nie są już tak okazałe jak w przeszłości, niemniej jednak ciągle mają swój urok.

Przy kamiennym mostku nad Pośną dostrzegam leżący stary drogowskaz, został od zapewne zrzucony tutaj z drogi, która znajduje się powyżej.


Od wodospadów droga prowadzi dalej w kierunku granicy.

Przy granicy polsko-czeskiej droga ma swój koniec.  W tym miejscu idąc w górę granicy można dotrzeć do opisanego przeze mnie znaku 182/6.


Jest jeszcze jedna ciekawostka przy tej drodze, która mnie intryguje. Mianowicie po około 600 metrach od wodospadów idąc w stronę granicy, widać wyraźnie przecinającą w tym miejscu inną drogę, która pnie się w górę. Droga ta jest umocniona regularnie ułożonymi kamieniami.

Na głazie ślady regularnie wykute ślady, w jakim celu nie wiem.

Drogą dotarłem prawie aż pod same urwisko.  Nie kończyła się ona tutaj, jednak była zawalona wiatrołomami i dalszą jej ‚eksplorację’ sobie odpuściłem. W każdym razie widać było, ze biegła ona dalej przez istniejącą tutaj ‚wyrwę’ w urwisku i patrząc na mapę dotarłbym do żółtego szlaku (Ścieżki Skalnej Rzeźby).

Moim zdaniem wygląda ona na typową drogę komunikacyjną w dawnych czasach. Intrygujące jednak jest to, że przeglądnąłem wszystkie znane mi historyczne  mapy tej okolicy i na żadnej z nich ta droga nie jest zaznaczona! Co więcej mapa topograficzna również jej nie uwzględnia. Widać natomiast tę drogę bardzo wyraźnie na mapie cieniowanej:

podkład map: geoportal.gov.pl

Według mnie droga ta łączyła miejscowości Radków i Pasterkę sprzed czasów powstania Szosy Stu Zakrętów. Natomiast fakt nieistnienia jej na mapach jest dla mnie tajemniczy.

 


Część opisanej trasy znajduje się na terenie Parku Narodowego Gór Stołowych poza znakowanymi szlakami pieszymi.


źródło starych fotografii: dolny-slask.org.pl

Skomentuj

