Pod Zamkową Kopą.

Spotkała mnie taka oto historia, zakończona, jak się okazało zrobionym przeze mnie  „dobrym uczynkiem” 🙂


Asfaltowy odcinek drogi pomiędzy Młotami i Spaloną staram się unikać. Szkoda mojego wozu bojowego. Tym razem jednak jest juz dość późno na pokonanie trasy piechotą za dnia, więc decyduję się podjechać do celu jak najbliżej się da.

W połowie drogi pomiędzy wsiami, za mostkiem odbijam w drogę szutrową, zaparkować za bardzo nie ma jak, zakazu wjazdu nie widzę, więc choć kawałek jeszcze podjadę. Za chwilę naprzeciwko ktoś idzie…

… pan leśniczy ze Spalonej Dolnej.

No to mam za swoje „przyspieszanie czasu dotarcia do celu”. Na pytanie co robię w aucie w środku lasu, odpowiadam zgodnie z prawdą, że chcę znaleźć ponoć istniejący tutaj kamień ze starym znakiem granicznym. Pan leśniczy odpowiada, że o takim znaku nie wie, choć zna tutaj każdy centymetr terenu.

Ale jeśli mam rację, to mam darowane grzechy. Pan leśniczy idzie ze mną.

Mijają metry pod górę drogą trawersująca północne stoki Zamkowej Kopy. Oglądam po drodze uważnie każdy kamień, czy to jest ten co ma mi uratować skórę…


Po około 1.5 kilometra, na wypłaszczeniu kolejny, tym razem sporej wielkości głaz (50°17’50.5″N 16°32’02.4″E).

Oby to był ten, którego szukam.

Na górze głazu widać jakieś napisy –  chyba jestem uratowany. 🙂

Na głazie przede wszystkim widoczna data: 1662

Ponad datą ledwo widoczy XVII- wieczny znak graniczny: krzyż, z wyrytymi po jego dwóch stronach literami: „GG + HS”.

 

Litery najprawdopodobniej oznaczały: GG – Grafschaft Glatz (hrabstwo kłodzkie); HS – Herrschaft Schnellenstein (państwo Szczerba) – wg znalezionej informacji : W.Brygier, T.Dudziak „Ziemia Kłodzka- przewodnik”.

źródło informacji: books.google.com

Mapy z granicami państwa Szczerba nie znalazłem, wiec poniżej fragment mapy Hrabstwa Kłodzkiego gdzie zaznaczyłem zamek Szczerba oraz krzyżykiem miejsce (z dokładnością do XVIIwiecznej mapy), gdzie owy głaz graniczny się znajduje.

źródło mapy: wikipedia.pl

Dzisiejsze granice administracyjne nie pokrywają się z lokalizacją tego kamienia granicznego. Jednakże granice adminstracyjne zaznaczone na przedwojennej mapie z 1923 roku były poprowadzone inaczej w tej okolicy. Granica dóbr na mapie z 1923 roku (uwypuklona przeze mnie czerwoną linią) styka się z miejscem, gdzie znajduje się ten kamień graniczny (niebieska strzałka).

źródło mapy: historic.place


Na zakończenie owy wspomniany na początku „dobry uczynek”. Otóż droga leśna, przy której ten głaz stoi, ma być przebudowywana i poszerzana. W związku z tym ten głaz miał być usunięty. Pan leśniczy po tym co zobaczył na głazie zagwarantował, że głaz ze znakiem granicznym nie będzie ruszany podczas modernizacji drogi. Gdyby mnie nie spotkał byłoby po głazie…

PS. Pan leśniczy obiecał zaglądać na bloga, więc serdecznie go pozdrawiam.


Lokalizacja głazu na mapie:

podkład mapy: mapy.cz


2 thoughts on “Pod Zamkową Kopą.

Skomentuj

