Ostra Góra (Nauseney, Nouzín) [zn.]

Przez Ostrą Górę przechodzi się mniej więcej w połowie drogi idąc zielonym szlakiem turystycznym pomiędzy Pasterką i Błędnymi Skałami w Górach Stołowych. Można też tutaj dotrzeć drogą jezdną z Karłowa.

Dawno tędy nie szedłem. Ostrą Górę oprócz kilku budynków wojskowego ośrodka szkoleniowego kojarzę tylko z ogromnymi chaszczami po obu stronach szlaku. Gąszcz zarośli skutecznie zniechęcał mnie w przeszłości do ‚eksploracji’ tego miejsca.

Tym razem jestem zaskoczony – wszystkie chaszcze skoszone 😀

Co więcej od mojego ostatniego razu powstała edukacyjna ścieżka z tablicami informacyjnymi opisującymi i pokazującymi na dawnych fotografiach przeszłość tego miejsca.

Przeszłością tą jest wieś po niemiecku nazywana Nauseney, a po czesku Nouzín. Do 1945 roku było tutaj ponad 50 gospodarstw i około 200 mieszkańców.

źródło mapy: deutschefotothek.de

Dzisiaj po wsi po polskiej stronie granicy (nie licząc wspomnianego ośrodka wojskowego) ostała się mała perełka – dzwonniczka alarmowa (50°29’05.0″N, 16°18’18.0″E). Oczywiście dopisuję ją na listę we wpisie „Komu biją… dzwony w dzwonnicach alarmowych„.

Dzwonniczka, którą pamiętałem mniej więcej tak – ledwo widoczną wśród gałęzi drzew…

… obecnie została odnowiona i wyeksponowana.

Z przodu dzwonniczki wyryty napis: „Pamiętaj człowieku dla kogo istniejesz i kto umarł dla ciebie. W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego„; natomiast z tyłu data „15 Jui 1868„,skrót „A Tur” – Augustin Turinski oraz trzy inicjały.


Wykoszony okoliczny teren spowodował niezaplanowane półtoragodzinne opóźnienie mojej wędrówki 🙂 Po prostu nie mogłem odmówić sobie danej mi przyjemności połażenia po tak przygotowanym terenie pośród pozostałości dawnych gospodarstw.






Przy starym zniszczonym mostku nad płynącym strumieniem chwila odpoczynku…

… i pora iść dalej. Na koniec Ostra Góra pożegnała mnie jeszcze małą urokliwą kaskadą wodną.


źródło starych fotografii: tablice informacyjne na ścieżce edukacyjnej ‚Ostra Góra’

Skomentuj

