Na kamieniach w Lubuskiem… – wzgórze Łaziska

Podczas swoich wycieczek lubię sytuacje, kiedy napotykam w jakimś miejscu coś ciekawego, czego się absolutnie nie spodziewam. I taka sytuacja miała miejsce podczas rowerowej wyprawy w Lasy Gubińskie, i to podwójnie. 🙂

Po pierwsze na leśnej drodze wyskoczył mi… wilk. Całe szczęście że jakieś 100 metrów ode mnie i był równie zaskoczony co ja, więc to on ‚dał dyla’ do lasu pierwszy (UFFF…..). O wilkach w lubuskich lasach słyszałem, ja mogę potwierdzić – jest na pewno przynajmniej jeden 🙂

Druga ciekawostka jak się okazało ukryta jest pośród grupy pagórków, około 1.5 kilometra na południe od wsi Dzikowo.

źródło mapy: geoportal.gov.pl

Krajobrazowo miejsce jest niesamowite, pagórki te, z najwyższym wzgórzem Łaziska (nazywane przed wojną ‚Hohle Berge’; po wojnie wzgórze nazywane jest również jako ‚Łysa Góra’) wystrzeliwują nagle na prawie 30 metrów w górę wśród otaczającej równiny lasu.

Wzgórza porastają głownie dęby, wieloletnia warstwa liści pod nogami sięga miejscami kilkunastu albo i więcej centymetrów. W pobliżu wierzchołka wzgórza 98,4m n.p.m. (51°57’49.6″N 14°51’00.0″E) pozostałości fundamentów – zapewne po dawnej wieży obserwacyjnej.

‚Odkrycie’ czekało dwieście metrów na południe od szczytu. Kierowała mnie przedwojenna mapa, na której zaznaczony był tam pomnik. Prawdę mówiąc byłem sceptyczny, że jeszcze cokolwiek z tego pomnika znajdę, no ale skoro już tu jestem…

źródło mapy: deutschefotothek.de

Po dotarciu w miejsce z mapy (51°57’42.0″N 14°51’04.0″E) widzę tylko grupę kamieni.

Największy z głazów ma ponad 2 metry średnicy.

Coś mnie tknęło, aby ten największy głaz oczyścić z liści i poszycia, które nagromadziło się na jego wierzchu. Po chwili ‚czyszczenia’ na głazie wyłania sie…

… odczytane litery z napisu to:

„Dein S??di?a? Dr. Kuhn 1906”

Dlaczego taki ‚pomnik’ z takim napisem w tym miejscu? Oto zagadka do wyjaśnienia.

 

3 thoughts on “Na kamieniach w Lubuskiem… – wzgórze Łaziska

    • Wilk na pewno. Dobrze, że nie była to cała wataha bo sam bym dał dyla i byłyby nici z wpisu o wzgórzu 🙂

      Znaczenia inskrypcji na kamieniu jestem ogromnie ciekaw, nie znalazłem nic na ten temat. Jedynie w niemieckiej wikipedii jest o Karlu Kuhn, który urodził sie w 1906 roku. Ciekawa jest ta zbieżność nazwiska i daty z tymi na głazie….
      https://de.wikipedia.org/wiki/Karl_Georg_Kuhn

Skomentuj

