Schlobach straße

Asfaltowa droga prowadząca od Szosy Stu Zakrętów do Pasterki. Przy szosie głaz (50°28’57.0″N 16°21’07.0″E)…

… a na głazie…

… odnowiony przez kogoś (wygląda, że niedawno) napis „Schlobach straße”:

Droga Schlobacha, co ciekawe na niemieckiej mapie jest ona oznaczona, ale jako „Schlohbach straße”:

źródło mapy: deutschefotothek.de

Która nazwa jest poprawna?

Zacząłem poszukiwania pod kątem obydwu nazw „Schlobach” oraz „Schlohbach” i okolicy gdzie głaz z nazwą drogi się znajduje.

Natknąłem się na artykuł na stronie SKPS, podążyłem więc tym tropem w dalszym przeszukiwaniu Internetu. Na niemieckich stronach odnalazłem spis nadleśnictw rejencji wrocławskiej z 1914 roku. Faktycznie jest tam informacja (w tłumaczeniu):

Karlsberg [Karłów] – 3 782 ha (nadleśniczy Schlobach)

I rzeczywiście jak wspomina artykuł nazwisko Schlobach (Walter) widnieje na liście nazwisk na pomniku poległym w I wojnie światowej mieszkańcom Karłowa, Małego Karłowa, Ostrej Góry, Pasterki, Górnych Łężyc i Ocieszowa.

Pomnik ten znajduje w Karłowie przy skrzyżowaniu z drogą do Batorowa.

 

 

Na temat słowa „Schlohbach” żadnej informacji związanej z tymi okolicami nie znalazłem.

Jest dla mnie więc bardzo prawdopodobne (podobnie sądzi autor artykułu na stronie SKPS), że nazwa drogi do Pasterki upamiętnia nadleśniczego z Karłowa. Natomiast „Schlohbach straße” jest po prostu błędem literowym nazwy drogi na mapach Messtischblatt.

Tym bardziej, że byłaby to druga droga w tych okolicach (po opisanej przeze mnie „Wrede-weg” w Górach Bystrzyckich), która nazwę wzięła od nadleśniczego terenów, gdzie droga przebiega. Notabene nazwisko Wrede (jako nadleśniczego w Pokrzywnie, gdzie zaczyna sie „Wrede-weg”) znalazłem również w spisie nadleśnictw rejencji wrocławskiej z 1914 roku.  Wyglądałoby na to, że nadawanie drogom nazw nazwisk nadleśniczych było ‚tradycją’ w tym rejonie w owych czasach. 🙂

 

Skomentuj

