Na kamieniach w Lubuskiem… – Przylaski

Wjeżdżam rowerem w las w okolicy wsi Przylaski – mam około 2 kilometrów by dotrzeć do starego drogowskazu, o którym mam krótką informację wyszukaną z Internetu.
Miłym zaskoczeniem jest to, że znajduje… dwa kamienne drogowskazy 🙂

źródło mapy: własne

A na obydwu drogowskazach pokazany kierunek, który okazuje się dla mnie tajemnicą.


Pierwszy drogowskaz (ten z Internetu) odnajduję na skrzyżowaniu leśnych dróg (51°45’35.3″N 15°24’47.3″E) tuż obok tablicy informującej, że znajduje się tu „Użytek ekologiczny – Torfowiska Przylaski”.

Pierwszy z napisów informuje o kierunku „nach Merzdorf” (obecnie Marcinów). Drugi napis pokazuje kierunek do miejsca… którego nazwy nie znalazłem na starych mapach.


Niecałe dwieście metrów dalej, na rozdrożu (51°45’33.8″N 15°25’00.0″E) napotykam drugi drogowskaz.

Z jednej strony kamiennego głazu napis „nach Peterswaldau” (obecnie Skibice).

Po drugiej stronie – ta sama tajemnicza nazwa co na poprzednim drogowskazie, której nie znajduję na mapach.

Spędziłem dłuższą wieczorną chwilę wertując mapy, dokumenty w znanych mi archiwach aby rozszyfrować, które miejsce opisuje ta nazwa. Bez powodzenia. Patrząc na kierunek do tego miejsca na obydwu drogowskazach, oraz prawdopodobną wyrytą nazwę „Hulzweg” (???)  można wywnioskować, że może chodzić o nazwę jakiejś drogi w kierunku obecnej wioski Przylaski.

Skomentuj

