Krzyż Marty

Jeden z najciekawszych krzyży znajdujących się na obszarze Gór Stołowych. Znajduje się on poza szlakami turystycznymi, ponoć były kiedyś plany poprowadzenia szlaku do krzyża. Może to i dobrze, bo choć jest zaznaczany praktycznie na wszystkich mapach turystycznych, przykładowo mapa wydawnictwa ‚Sygnatura’:…

…nie znając jego dokładnej lokalizacji trzeba się trochę natrudzić by go znaleźć. 🙂

Krzyż Marty ma około 1m wysokości; jest wykuty w skale, tworzy z nią jedną całość.

Cały przód krzyża pokryty jest inskrypcją.


Ao. 1628
de 19. me
rtzi ist hier
derischer
weiße er
schlagen worden die tugendsame jung
fraw Martha Gorgi Leders des Steins.
Ober-dorff Ratten eheliche Tochter
Ihres alters 15 Jar. Der gott gne
dig sei. Amen.


Inskrypcja obwieszcza, że krzyż został wykonany przez kamieniarza z Ratna Górnego, ojca zabitej w tym miejscu dziewczyny. 15-letnia panna zginęła 19 marca 1628 roku. Legenda mówi, że zakopane zwłoki dziewczyny odnaleziono, gdy w miejscu jej pochowania wyrósł groch, którego ziarna miała w kieszeni swojego fartucha.

źródło fotografii: Artur Heinke: Die Grafschaft Glatz. Ostdeutsche Verlags-Anstalt, Breslau 1941.


Krzyż znajduje się pośród skał około 80 metrów od drogi leśnej (50°27’01.5″N 16°23’14.3″E). Najdogodniejsze dojście tą drogą leśna jest od Kręgielnego Traktu (droga Karłów – Batorów) – oznaczone czarną przerywaną linią na mapie poniżej. Z pozostałych kierunków (stan na 2014 rok) dojście jest mocno utrudnione przez wiatrołomy.

podkład mapy: mapy.cz


12 thoughts on “Krzyż Marty

  1. W tekst wkradła się literówka – wg inskrypcji dziewczyna zginęła nie w 1928 a w 1628 roku. Piękna historia z tym grochem. pozdrawiam ze Zgorzelca
    dżoju

  2. zauważyłem to na mapie w 1970 roku z lakoniczną informacją na odwrocie. Coraz bardziej zniechęcony szukałem latami. Po informacji od młodego człowieka z Batorówka doszedłem tam w 2004 roku. Słyszałem, że sołtys Złotna stara się utworzyć ścieżkę dydaktyczną od Złotna do krzyża.

    • Sam się natrudziłem kilka tygodni lokalizując ten krzyż ‚teoretycznie’ w dobie internetu, a potem i tak dobre kilkadziesiąt minut przeszukiwałem teren wiedząc, że krzyż Marty jest w okolicy 100-200 metrów ode mnie. Stąd podziwiam Pana upór w znalezieniu miejsca w czasach, kiedy dostępne były tylko papierowe mapy.
      Krzyż jest jedną z piękniejszych tajemnic Gór Stołowych, tym bardziej jest to olbrzymia satysfakcja jak się do niego dotrze zanim poprowadzą do niego znakowane ścieżki.
      Pozdrawiam.

      • po odnalezieniu Krzyża osoby które mi towarzyszyły w 2004 roku zastanawiały się dlaczego zniknął z map. moja odpowiedź wówczas: planowano powstanie parku , a wiadomo jak wyglądają wycieczki autokarowe, stado ludzi z których kilka osób orientuje się dokąd idą, a reszta sunie jak bydło. po dotarciu paru marudzi „a po cholerę ja tu lazłem”. pamiętajmy, obok są torfowiska batorowskie, zadeptaliby. osoby którym naprawdę zależy, jak my, odnajdą.

  3. niestety, to co Pan napisał o wycieczkach autokarowych jest smutną prawdą, którą doświadczyłem w tej okolicy będąc w Skalnych Grzybach. Nie wspomnę o Błędnych Skałach, gdzie jak zobaczyłem na fotografiach jak ostatnimi czasy ‚skomercjalizowano’ to miejsce (bramki biletowe niczym w metrze) – to aż ręce opadają. Wiem, że jest to konsekwencja tzw. popularności. Zostaje tylko dla takich ludzi jak ja, zaglądanie do tego typu popularnych miejsc w okresach poza sezonem bądź porach dnia w sezonie (czytaj długo przed śniadaniem w pensjonatach), kiedy tzw. tłumy nie kwapią się do swoich autokarowych wypraw. Tyle nam zostało w tego typu ‚popularnych turystycznie’ miejscach.
    Pozdrawiam.

  4. Bardzo bardzo dziękuję za podanie współrzędnych do zlokalizowania krzyża. Nie wiem, czy bym go odnalazła bez tego. Szłam przez pole wiatrołomów. Straszno i fajno 😉 Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję

    • Nie ma za co 🙂 Podziw za przejście od strony wiatrołomów, sam wiem co to znaczy.
      Od Kręgielnego Traktu leśną drogą, jak pisałem jest dużo łatwiej, w tym roku zauważyłem, że pojawiły się na drzewach strzałki namalowane sprayem jak dotrzeć do krzyża od strony leśnej drogi.
      Pozdrawiam.

  5. Od Kręgielnego Traktu prowadzi już „psełdo” znakowana trasa. Należy tylko dobrze się rozglądać i można trafić bez żadnego problemu. Przez wiatrołomy od strony zielonego szlaku bez namiarów GPS niezłe wyzwanie.

Skomentuj

