Kamienne krzyże w Lubuskiem – Raszyn

I znów moja ulubiona zabawa z cyklu ‚znajdź prawdziwka w lesie’ – tym razem poszukiwany przeze mnie był kamienny krzyż w środku lasu koło wioski Raszyn.

Wytyczyłem najkrótszą drogę przez las i tradycyjnie okazało się, że wybrałem dla siebie ‚najodpowiedniejszy’ z wariantów drogi, jak również pory roku dotarcia do krzyża, czyli:
– apogeum wszelkiej maści komarów, meszek i innych latających i gryzących stworów.
– drogę chyba od lat nieużywaną, zrytą przez dziki, pełną błota i kałuż (pewnie stąd te owady…)
– optymalny czas rozwoju roślin na nieużywanej drodze. Urodzajna gleba sprawiła m.in. wspaniałe półtorametrowej wysokości pokrzywy.
– temperatura powietrza, która z wilgotnością od gruntu spowodowała mikroklimat tropikalny (raj dla owadów…)

I to wszystko dodatkowo na rowerze. Równie szybko mogłem pokonać ten odcinek pieszo 🙂

Niemniej jednak po takim kilometrowym kilkunastominutowym survivalu dotarłem do krzyża. Znajduje się on w pozycji GPS: (51°48’43.8″N, 14°57’20.2″E).

Krzyż jest bardzo mocno przechylony, właściwie leży na ziemi.

Wyprostujmy go więc przynajmniej wirtualnie 🙂

Krzyż ten znaczył starą granicę brandenbursko-saksońską.

Powrót nastąpił dużo lepszą jakościowo drogą leśną.

Poniżej mapka lokalizacji krzyża oraz warianty dotarcia do niego:
– na czerwono moja droga ‚survivalowa’ – jest to stary przebieg czerwonego szlaku turystycznego. Zaletą tej drogi jest zaznaczenie na drzewach odbicia szlaku w celu dotarcia do krzyża.
– na niebiesko: moja droga powrotna, jak się okazało jest to nowy przebieg czerwonego szlaku turystycznego
– na czarno: droga ze wsi Raszyń, jest to najdogodniejszy wariant dojścia (przynajmniej fragment, którym jechałem).
Uwaga: We wszystkich wariantach końcowy, kilkudziesięciometrowy odcinek do krzyża odbywa się ledwo widocznymi drogami leśnymi.

źródło mapy:geoportal.gov.pl

Skomentuj

