Kamienne krzyże w Lubuskiem – Bytom Odrzański

Bytom Odrzański – malownicze miasteczko nad brzegiem Odry. Muszę kiedyś zatrzymać się tutaj na trochę dłużej i przespacerować się po uliczkach.

bytomodrz_view

Tym razem byłem tylko przejazdem z krótkim postojem przed wejściem do kościoła p.w. św. Hieronima (51°43’47.2″N, 15°49’35.3″E).

Pięć kamiennych krzyży ( zwanych pokutnymi albo pojednania) w jednym miejscu – unikat na skalę co najmniej krajową. Krzyży charakterystycznych bo bez głów (w kształcie litery ‚T’) tzw. krzyży św. Antoniego.
Wmurowane są one w narożniki ścian wieży kościoła. Trzy po lewej stronie wejścia, dwa po prawej.

Od XV w. zaczęły pojawiać się krzyże z rzeźbami narzędzi mordu. Cztery z pięciu krzyży w Bytomiu Odrzańskim są z takimi właśnie rytami.
Czteroma różnymi rytami: miecza, dzidy, noża i … łopaty, co czyni to miejsce tym bardziej unikalnym.

Absolutnie miejsce warte zobaczenia. Myślę, że atrakcja edukacyjna również dla dzieci – mój syn jak zobaczył zdjęcia już zarezerwował u mnie wycieczkę w to miejsce przy najbliższej okazji 🙂

Oto bytomskie krzyże:

4 thoughts on “Kamienne krzyże w Lubuskiem – Bytom Odrzański

    • Jak to mówią: „Co się odwlecze to nie uciecze” 🙂 Tak naprawdę Bytom jest ‚chwilę’ obok drogi Wrocław – Zielona Góra. Nadłożenie drogi by zobaczyć te krzyże (a po drodze jeszcze ten w Miłakowie) zajęło mi niecałą godzinę. Pozdrawiam.

      • No tak, ale ja tam byłam latem ‚specjalnie’!
        A poza tym nakłonienie mojego męża do obrania kierunku innego niż góry, jest zadaniem godnym Syzyfa;(

Skomentuj

