Kamienne krzyże w Lubuskiem – Borów Wielki

Ciekawa wioska. I jej mieszkańcy.

Pojechałem do Borowa Wielkiego zobaczyć znajdujące się tu kamienne krzyże. Jest ich trzy.

Pierwszy krzyż osadzony jest w murze parkowym dawnego zespołu pałacowego (51°40’46.1″N, 15°37’57.8″E).

Legenda głosi, że rycerz Wolf von Braun z Solnik zabił swojego brata Ditricha z Drwalewic, gdyż ten uprowadził mu narzeczoną Teresę von Rachenberg z Borowa.

Pozostałe dwa krzyże są wmurowane w ściany kościoła leżącego kilkadziesiąt metrów dalej i zostały odnalezione dopiero w 2009 r. podczas remontu elewacji.

Krzyż po stronie południowej kościoła, w murze prezbiterium:

Na krzyżu wyraźna bruzda sugerująca, że znajdował się na nim ryt narzędzia zbrodni.

borow_krzyz2_2

Po stronie północnej, krzyż został znaleziony w załomie nawy:

Ma on wyraźny ryt włóczni.

fragmenty tekstu na podstawie opisu z „Ulotka – szlak kamiennych zabytków dawnego prawa”

 


 

Mógłbym zakończyć wpis o krzyżach w tej wsi, ale…

… przed sklepem nieopodal przyglądała mi się ‚ekipa’ miejscowych, odpoczywających po trudach piątkowego dnia. Zobaczywszy moje zainteresowanie krzyżami odezwał sie u nich ‚duch przewodnika’ i obowiązek oprowadzenia po okolicznych ciekawostkach 🙂

 

I tak o Borowie Wielkim dowiedziałem się, że, cytuję:

„ten pałac Panie to wiele wieków ma, ale był potem pegeerowski i tera niewiele zostało… szkoda mówić”

„tak w ogóle to po tym pałacu mamy tego lwa we wiosce”

„a tu jest stary drogowskaz przy drodze do Borowa Polskiego…”

„… a tutaj drugi drogowskaz tylko, że jak ruski czołgami na wojnie szli na Wrocław (hmmm … chyba miało być na Berlin…) to czołgiem go przewrócili, ale my ten głaz chcemy z powrotem postawić”

… przyznam, że trochę byłem na początku zdegustowany obecnością miejscowych przed-sklepowych ‚przewodników’ ale w gruncie rzeczy okazali się przyjaźnie nastawionymi ludźmi chcącymi pokazać takim jak ja, obcym, najciekawsze miejsca swojej wioski. Po oprowadzeniu ruszyliśmy każdy w swoją stronę: ja do samochodu, oni na ławeczkę przed sklepem…


 

4 thoughts on “Kamienne krzyże w Lubuskiem – Borów Wielki

  1. Dzięki tym miejscowym ‚przewodnikom’ miałem okazję zobaczyć opisane stare drogowskazy, o których po powrocie nie znalazłem żadnej wzmianki w internecie 🙂 Za to jestem im wdzięczny.

Skomentuj

