Kamienne krzyże w Lubuskiem – Żagań

Pomysł odwiedzania kamiennych krzyży  w województwie, w którym mieszkam narodził się zupełnie przypadkiem, kiedy zorientowałem się, że takowe pamiątki po dawnych czasach są całkiem blisko i mijałem je zupełnie nieświadomy ich lokalizacji. Dotychczas kojarzyłem je głównie z rejonem Sudetów.

Znalazłem broszurę opisującą „Szlak kamiennych zabytków dawnego prawa w województwie lubuskim”, świetna lektura opracowana przez znawców tematu będąca ułatwieniem dla mnie w poszukiwaniu takich krzyży.

Przejeżdżałem przez Żagań, tak jak dziesiątki razy dotychczas. Tym razem wiedziałem już, że tutaj też znajduje się krzyż  (51°37’06.2″N, 15°18’30.7″E). Kieruję się w jego stronę. Krzyż znajduje się w murze, przy wejściu do kościoła pw. NMP (tzw. kościoła na górce), od strony centrum miasta. Tak jest napisane w broszurze.

Znajduję go, chce zrobić zdjęcie. Przypatruje sie temu ‚jegomość’ sprzątający przykościelny cmentarz. Pada pytanie: „Pan przyjechał zobaczyć krzyż?”, odpowiadam mimochodem: „tak, ładny ten krzyż pokutny”. Słyszę odpowiedź: „To nie krzyż pokutny tylko pojednania”.  Zwątpiłem….

 

… i w ten sposób  zaczęła się półgodzinna rozmowa o krzyżach, kapliczkach, szubienicach na zachodnich ziemiach Polski. Właściwie nie rozmowa – słuchałem bowiem przez większość jej czasu.

Spotkałem współautora wspomnianej broszury – wspaniałego człowieka o ogromnej wiedzy, pasjonata.

Takie spotkania chyba nie są przypadkowe, a jeśli są to mam szczęście … czapki z głów dla takich ludzi.

Będę pamiętał ten krzyż  (zwany pokutnym czy też pojednania…) z Żagania – spędziłem przy nim najwięcej czasu 🙂

2 thoughts on “Kamienne krzyże w Lubuskiem – Żagań

Skomentuj

