Kamienne krzyże w Lubuskiem – Mirocin Dolny

Środek lasu koło Mirocina Dolnego – takie opisy lokalizacji miejsc lubię 🙂 W takim to miejscu ma znajdować się kolejny kamienny krzyż w województwie lubuskim.

Świetnie, jadę. Wjazd do lasu pokazuje co mnie czeka jak się okazuje przez półtora kilometra. Błoto przez duże ‚B’ takie po ośki roweru. Nomen omen nie dziwię się, że droga ma nazwę ‚Czołgowa 2’. Ruszam więc swoim rowerowym czołgiem na spotkanie z krzyżem…

Po pierwszym pobycie w tym miejscu napisałem:

No cóż, opisując to miejsce teraz miała być fotografia krzyża. Półtora metrowej wysokości krzyża. Nie będzie. Krzyż zniknął. Po dotarciu w miejsce, gdzie powinien się znajdować nie znalazłem go, przeszukałem wręcz metr po metrze okolice drogi, gdyż może krzyż leży wykopany bądź ‚wyrwany’ z ziemi, ale niestety nigdzie go nie widać.

Cieszę się, że mogłem ten fragment wpisu skreślić, byłem uparty i pojechałem tam specjalnie kilka dni później. I oto wynik drugiego podejścia 🙂

Teraz już wiem dlaczego za pierwszym razem nie zauważyłem go, przeszedłem kilkanaście metrów od niego. Krzyż nie stoi obok leśnej drogi, tylko jest schowany wśród gąszczy zarośli właśnie te kilkanaście metrów na zachód obok drogi w lesie. Z drogi wypatrzyłem go dopiero po powrocie na nią jak go znalazłem buszując wśród nieużytków błotno-leśnych.

Z drogi krzyż wygląda tak:

 

Całkowicie się zgadzam, że krzyż ten jest jednym z najtrudniejszych do odszukania. Chyba łatwiej bym znalazł prawdziwka w tym lesie 🙂

Dla ułatwienia przyszłym odkrywcom tego krzyża, jego dokładna lokalizacja to: 51°46’16.9″N 15°34’33.4″E

I jeszcze mapa z zaznaczoną na czerwono drogą ‚Czołgowa 2’ (od drogi nr 283: Kożuchów-Mirocin Dolny) oraz strzałką w którym miejscu znajduje się ten kamienny krzyż.

źródło mapy: geoportal.gov.pl

 


W bliskim sąsiedztwie gdzie znajduje się krzyż, na przedwojennej mapie są zabudowania z oznaczeniem, że to karczma.

źródło mapy:deutschefotothek.de

Karczma nazywała się „Forner’s Ruh”

Oczywiście skorzystałem z okazji pobytu w tym miejscu i przeszedłem się w miejscu, gdzie ta karczma stała. Jednak ‚tradycyjnie’ poza bajorem, które w przeszłości było stawem należącym do karczmy dziś już nie ma żadnego śladu zabudowań…

… swoją drogą ciekawe co karczma robiła w tym miejscu. Czyżby w dawnych czasach przebiegał tędy trakt do Kożuchowa?


źródło starych fotografii: ebay.com


 

4 thoughts on “Kamienne krzyże w Lubuskiem – Mirocin Dolny

    • Na chwilę obecną prywatnego śledztwa wygląda, że go poszukiwałem kilkadziesiąt metrów obok miejsca gdzie powinien być krzyż, chociaż trudno mi w to uwierzyć. Wniosek jest, że po prostu w najbliższym czasie muszę jeszcze raz się tam udać i sprawdzić po dwakroć 🙂

Skomentuj

