Topograficzne porządki… Smrk kontra Travná hora

Jesienna pora sprzyja porządkowaniu rzeczy z ostatniego roku, oprócz archiwum zdjęć poświęciłem trochę czasu na spojrzenie w zapisy tras z moich wędrówek.

Góry Złote (Rychlebské hory) – jak już kilkakrotnie pisałem, mapy geoportalu czeskiego pokazują, że Travná Hora jest wyższa od dotychczas uznawanego za najwyższy Smrk. Ale wiem, że z mapami bywa różnie. Wiosną 2013 byłem na wierzchołku Smrk, kilka miesięcy potem byłem na wierzchołku Travnej Hory. W obu wędrówkach mialem włączony zapis z wysokościomierza barometrycznego i w obu przypadkach przechodziłem przez te same miejsca – więc mam punkty referencyjne do pomiaru różnic wysokości na wysokościomierzu. Wybrałem jeden z nich: słupek graniczny III/45 bo pozycja w obydwu wędrówkach jest w tym miejscu identyczna. Wyniki wysokościomierza różnicy wysokości względnej w odniesieniu do wysokości przy tym słupku granicznym to:

Smrk: +4 metry

Travná hora: +5 metrów

Różnica odczytanej wysokości jest w granicach błędu mojego wysokościomierza, więc trudno jednoznacznie wywnioskować, który szczyt jest wyższy.

Aktualizacja 2015-09-30: Oznaczenie wysokości 1128m n.p.m. szczytu  Travná Hora zostało usunięte na mapie czeskiego geoportalu w 2015 roku…

 

 

2 thoughts on “Topograficzne porządki… Smrk kontra Travná hora

Skomentuj

