Waligóra

Została mi do opisania ostatnia góra z Projektu-2013:  Waligóra – najwyższy szczyt Gór Kamiennych.  Mapa topograficzna w geoportalu opisuje wysokość wierzchołka (50°40’51.0”N 16°16’41.2”E) co do centymetra: 933.88m n.p.m:

źródło mapy: geoportal.gov.pl

Wierzchołek znajduje się pośród drzew, więc widoków z niego nie ma żadnych.

Góra jest wyjątkowa jeśli chodzi o możliwości jej zdobycia. Najkrótsze podejście żółtym szlakiem od północnej strony góry, jeśli jeszcze jest urozmaicone deszczową lub śnieżną pogodą nie przesadzę jak napisze, że jest jednym z trudniejszych w Sudetach. I skrajna przeciwność – podejście od strony południowej, dłuższe ale dla każdego – dziecka, rowerzysty, narciarza. Taki już urok Gór Kamiennych.

Rozmawiałem sobie o tym któregoś wieczoru z Andrzejem z Andrzejówki, siedzieliśmy przy kawie przed schroniskiem patrząc na Waligórę:

Pomimo chłodu za nic nam się nie chciało wrócić do środka.

 

3 thoughts on “Waligóra

  1. Uwielbiam Góry Kamienne. Waligórę zdobyłem już 3 razy i kusi mnie, żeby zdobyć ją jeszcze nie raz – oczywiście krótszą trasą. W tych górach można znaleźć w sobie nutkę szaleństwa. Bo jak inaczej nazwać wspinanie się na tak strome szczyty, żeby na górze zobaczyć tylko tabliczkę z nazwą i reper? Niedawno podczas jednej wyprawy zdobyłem Dzikowiec Wielki (niebieskim szlakiem), Stożek Wielki, Zamek Radosno (od Sokołowska), Ruprechticky Spicak i na deser Waligórę. Najwyższy szczyt zdobyłem po obiedzie w Andrzejówce z pełnym brzuchem. Przy każdym kroku w górę powtarzałem sobie: „jestem po…..y”, ale nic mnie nie mogło powstrzymać. Niedzielni turyści tego nie zrozumieją.

    • To prawda, Góry Kamienne mają w sobie ‚to coś’. W rozmowach z ludźmi, którzy trochę te okolice złazili zawsze dochodzimy do wniosku, że jest to pasmo w Sudetach, które jest wybitnym przykładem nauki szacunku i pokory dla gór. Wytyczone ścieżki oraz szczyty o wysokości nie przekraczającej 1000m n.p.m. potrafią dać w kość bardziej niż o wiele wyższe pasma. Co powoduje, że nawet tylko widok repera i tabliczki dają ogrom satysfakcji dotarcia na szczyt. I w tym jest urok Gór Kamiennych 🙂
      Pozdrawiam.

  2. A my Waligórę zdobywaliśmy późną jesienią i powiem Wam, że od strony Andrzejówki to bez raków nie dałoby rady, no chyba, że po chaszczach:). Trzeba było obejść w koło. te okolice to nader urokliwy zakątek.

Skomentuj

