51°N, 16°E

Punkt przecięcia południka o pełnej wartości stopnia z równoleżnikiem o pełnej wartości stopnia. Pomijając bieguny północny i południowy na całej kuli ziemskiej jest raptem 64080 takich punktów.

Oto jeden z takich punktów o koordynatach 51°N, 16°E – w Sudetach Polskich, na Pogórzu Kaczawskim, w Parku Krajobrazowym Chełmy.

Przed epoką GPSa wyzwaniem było najpierw znalezienie dokładniej mapy topograficznej, a następnie zlokalizowanie punktu w terenie bazując na zaznaczonych warstwicach oraz drogach na mapie:

W epoce GPSa i coraz powszechniejszych odbiorników lokalizacyjnych życie miłośników topografii stało się dużo prostsze 🙂

W punkcie 51°N, 16°E znajduje się kamienny słupek z tabliczką.

źródło map: geoportal.gov.pl

 

One thought on “51°N, 16°E

  1. Też go wypatrzyłam, wprawdzie na zwykłej mapie turystycznej, ale znalazłam opisaną metodą „przedGPSową” 😉 Choć może ‚znalazłam’ to zbyt szumnie powiedziane. Fuksem udało się go wypatrzyć, gdy już straciłam nadzieję. Mapa określała go bowiem jako ‚słup bazaltowy’, więc spodziewałam się czegoś bardziej efektownego… a nie słupeczka ledwo do kolan 😉

Skomentuj

