Smrk

Smrk, reprezentant Koron, uznawany za najwyższy (choć wg czeskiego geoportalu jest nim Travná hora) szczyt Gór Złotych i Bialskich widać było z Przełęczy u Trzech Granic:

Na mapach, wierzchołek Smrk ma 1126,7m n.p.m. (50°13’46.4″N, 17°02’02.2″E) i nie jest punktem geodezyjnym, idę więc go znaleźć za pomocą gps…

… i przysłowiowo ‚utonąłem w błocie’. Urok Gór Złotych i Bialskich, szczególnie po kilkudniowych opadach. Dotarłem kilka metrów od wierzchołka, który natura zabezpieczyła przed takimi jak ja kałużą (bajorem?) głęboką po kolana. Wierzchołek w wodzie, wydawałoby się logicznie, że jest to stwierdzenie wykluczające. Już wiem, że nie.

4 thoughts on “Smrk

  1. Okolice siodła U Trzech Granic są dość mokre, nawet, gdy w okolicy jest relatywnie sucho 😉 Woda zbiera się w zaklęśnięciach wierzchowiny Smreka. Smrek to w ogóle jednak z najbardziej płaskich gór w Sudetach, co przysporzyło trochę kłopotu polskim gór znawcom (wg niektórych pomysłów pn. szczyt Smreka zaliczano jako najwyższy szczyt Gór Złotych, zaś pd. – Brusek jako najwyższy szczyt w Bialskich)

    • To prawda, okolica dość mokra. Co do podziału pasm górskich w tej okolicy to podoba mi się podejście Czechów, którzy nazwali to wszystko Rychlebské hory i już. Swoją drogą, to zamieszanie z podziałem pasm tutaj to nic w porównaniu z zadymą odnośnie wysokości wierzchołków na mapach tego obszaru. Takiej rozbieżności podawania wysokości dochodzącej do ponad 10m w zależności od daty stworzenia (zaczynając od map przedwojennych po dzisiejsze cyfrowe) bądź skali map chyba jeszcze nie widziałem. Przeglądając same mapy już można dojść do wniosku że to ‚dziki i nieodkryty’ zakątek Sudetów. Najciekawsze moje odkrycie to fakt, że czeski geoportal (rządowa strona) na najdokładniejszej mapie rastrowej podaje, że najwyższym wierzchołkiem nie jest Smrk, tylko Travna Hora (o cały metr wyższa)!, ale już w innej skali na tym samym portalu Travna Hora jest 8m niższa (ale podejrzewam, ze to podana wysokość repera a nie najwyższego punktu). Niemniej jednak- bądź tu mądry 🙂 Rozpisałem się, jeszcze przypadkowo unieważnię dotychczasową Koronę Sudetów 🙂

  2. Szczyt mało atrakcyjny, między drzewami. Do tego obok natknęliśmy się na ślady po funkcjonowaniu leśnej toalety:( Z charakterystycznych punktów: idąc dalej czerwoną ścieżką krajobrazową natkniemy się na punkt pomiarowy z tyczką, na której ktoś napisał nazwę szczytu i wys. n.p.m. Morko ale do przejścia.

    • Mam podobne odczucia jeśli chodzi o Smrk – zupełna bezbarwność… jakoś ten szczyt nie zostawił u mnie wspomnień tak jak pobliska Przełęcz u Trzech Granic czy dalej Brunek bądź Postawna.

Skomentuj

